Det er yderst sjældent, at man ser en bank gøre det, som Danske Bank netop har gjort:
Rykket ud med en offentlig undskyldning for sin rolle i finanskrisen, der kommer i kølvandet på den massivt kritiserede reklamefilm "New Normal - New Standards", som har yderligere forværret stormen om Danmarks største pengeinstitut.
Sådan lyder vurderingen fra kommunikationsekspert Kresten Schultz Jørgensen, som er direktør i bureauet Lead Agency, ifølge Politiken.
- Danske Bank tager lige nu vand ind, og det koster banken milliarder af kroner i omdømme, og gode kunder forsvinder, siger han til avisen.
- Knæfaldet er helt usædvanligt for banker og i særdeleshed for Danske Bank. Det burde have været startskuddet til kampagnen, men bedre sendt end aldrig, tilføjer Kresten Schultz Jørgensen.
I en kronik i Politiken torsdag skriver ordførende Danske Bank-direktør Eivind Kolding, at banken påtager sig et medansvar for finanskrisen og beklager sin overivrige og profithungrende kurs op til 2008.
- Der blev blandt andet lanceret komplicerede finansielle produkter, som få kunne forstå. Der blev foretaget investeringer, der viste sig ikke at være holdbare og ydet lån, der ikke kunne holde til, at konjunkturerne vendte, skriver han i Politiken-kronikken.
Eivind Kolding indrømmer også flere fejlslagne investeringer og henviser her især til det voldsomt tabsgivende indtog i Irland.
/ritzau/