"Ubrugelig". Dommen over en ny undersøgelse af støjniveauet i folkeskolen er hård fra en af landets førende eksperter i skoleuro cand.psych. Per Kjeldsen.
- Forskerne glemmer, at læreren for at komme til orde skal tale igennem en baggrundsstøj, som ligger betydeligt højere end deres egen stemme, siger Per Kjeldsen, som er leder af den pædagogiske tænketank Sophia.
- Det er det, der er belastende både fysisk og psykisk, siger han.
Ifølge en ny undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Lunds Universiteter er støjfaren i klasselokalet mindre end hidtil antaget.
Mere præcist viser forskningen, at den gennemsnitlige støj fra eleverne i klasseværelserne udgør 72 decibel, det vil sige langt under grænseværdien på 85 decibel.
Men ifølge Per Kjeldsen har der aldrig været mistanke om, at grænseværdien var så høj, at lærerne ligefrem risikerede at få høreskader.
Han mener derimod, at det er opsigtvækkende, at støjniveauet ligger på 72 decibel, når man ved, at lærerens stemme typisk ligger på 50 decibel.
Samtidig overser forskerne, at en stor del af undervisningen er baseret på, at eleverne bidrager, og det er svært, fordi deres stemmer har endnu sværere ved at trænge igennem lydmuren.
- Elevernes stemmer ligger mindst 10 decibel lavere end lærerens. Forestil dig en elev på første række, med ryggen mod de andre, tale en klasse op, siger Per Kjeldsen.
Han frygter, at den kommende skolereform vil belaste både lærere og elever yderligere, fordi skoledagen bliver længere.
- Lærere og elever skal være længere tid på skolen, og dermed får de ikke de pauser fra støjen, som de gør i dag, siger han.
Forskerne har målt støjen i almindelige undervisningstimer som dansk, historie og matematik samt foretaget enkelte målinger ved indendørs gymnastikundervisning. Her steg støjen med 6,6 decibel, men den lå altså stadig under grænseværdien på 85 decibel.
Men /ritzau/