En far og hans to teenagebørn omkom søndag, efter et tog med stor kraft ramte deres bil i en jernbaneoverskæring mellem Skive og Struer, der ikke var afskærmet med bomme, men kun udstyret med lyssignal og advarselsklokke.
Men allerede i 2009 påpegede en af Danmarks få eksperter i jernbanesikkerhed, at antallet af dødsulykker ved overskæringer først falder dramatisk, når der kommer bomme op. Det skriver Politiken.
- Erfaringerne viser, at hvis man går fra blinkende lys til bomme, falder ulykkesintensiteten med mellem 50 og 80 procent, siger seniorrådgiver Søren Underlien Jensen fra rådgivningscentret Trafitec.
- Desuden bliver ulykkerne langt mindre alvorlige, tilføjer han ifølge Politiken.
Han har både i 2005 og 2009 udgivet rapporter om sikkerheden ved jernbaneoverskæringer. Og i den seneste rapport opgjorde han tal for alle ulykker mellem 1998 og 2008.
På steder med blinklys var der i perioden 36 ulykker med 10 dødsofre. De steder, hvor der var bomme, var der 170 ulykker med ni dødsofre.
Tallet 170 lyder højt, men det skyldes, at der var mere trafik ved disse overskæringer. I relative tal fik bommene mængden af ulykker til at falde.
Og hvis der skete en ulykke, var dødsfrekvensen altså omtrent seks gange så høj, hvis der kun var blinklys.
Banedanmark har planer om at forbedre sikkerheden i flere af de farlige overskæringer rundt omkring i landet. Det er også planen, at der skal bomme op i overskæringen ved Stokholmvej, hvor søndagens dødsulykke fandt sted.
Hos regeringspartiet SF vil politisk ordfører Jonas Dahl nu arbejde for, at der bliver sat tempo på arbejdet med at sikre farlige overskæringer.
- Vi må se på, om vi kan få det fremskyndet, så de overskæringer, hvor der ikke er bomme, enten bliver nedlagt, eller at der bliver sat bomme op, siger politisk ordfører Jonas Dahl (SF) til Ritzau.
Han vil tage bringe sagen op over for transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
/ritzau/