DSB og Dansk Jernbaneforbund er tirsdag nået endnu et skridt nærmere en løsning på de stridigheder, som i november førte til fire overenskomststridige strejker med talrige forsinkelser og aflysninger til følge. Det oplyser DSB til Avisen.dk.
Parterne er tirsdag blevet enige om en aftale om arbejdstiden for 1.100 togførere med job i DSBs fjern- og regionaltog. For en uge siden faldt en lignende aftale på plads for 500 lokomotivførere på S-togsnettet.
Aftalerne bliver dog først underskrevet, når en række øvrige lokalaftaler er forhandlet på plads mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund. Parterne er således endnu ikke blevet enige om arbejdstiden for de 1.500 lokomotivførere på fjern- og regionaltogene.
Uenigheden mellem parterne hænger sammen med, at DSB for et år siden meldte sig ind i den private arbejdsgiverorganisation Dansk Industri og på den måde løsrev sig fra den statslige overenskomst. Samtidig opsagde DSB en lang række lokalaftaler om blandt andet arbejdstid.
Det er forhandlingerne om nye lokalaftaler, der har trukket i langdrag og skabt vrede blandt medarbejderne. DSB har lagt op til at indføre 'skubbeweekender,' som betyder, at et antal fri-weekender kan ligge fredag-lørdag eller søndag-mandag.
DSB har også ønsket at placere arbejdstiden i brede tidsintervaller, så medarbejderne først senere fik deres helt præcise arbejdstid at vide.
Tirsdagens aftale betyder, skubbeweekenderne nu begrænses. Og at de ønskede brede 'tidslommer' bortfalder 1. juli 2019.
DSBs administrerende direktør Flemming Jensen er 'meget tilfreds' med, at der nu er landet arbejdstidsaftaler for to ud af tre områder blandt DSBs kørende personale.
- Forhandlingerne viser, at når vi taler fokuseret sammen om substansen i lokalaftalerne, så når vi også nogle aftaler, der tilfredsstiller både virksomhedens og den enkelte medarbejders behov, siger Flemming Jensen.
Han har noteret sig, at spørgsmålet om arbejdstid og det at have et sammenhængende arbejds- og privatliv har fyldt meget blandt DSBs medarbejdere.
- Vi har nu sammen med medarbejdernes forhandlere fundet gode løsninger på netop disse spørgsmål, samtidig med at vi har fået skabt ensartethed omkring arbejdstiden for de forskellige personalegrupper i togene, siger Flemming Jensen, der håber, at en aftale om arbejdstid for lokomotivførerne falder på plads 'hurtigst muligt'.
Togførernes fællestillidsrepræsentant, Mikkel Channo Jessen, følger også kollegernes forhandlinger med stor interesse:
- Det er lidt af en gyser, men det er vores stærke håb, at vi når i mål med aftaler for alle grupper. Vi er meget tilfredse med, at aftalen sikrer en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv, siger Mikkel Channo Jessen.
Han lægger vægt på, at weekendturene fremover i højere grad bliver fordelt ved frivillighed.
- De, der kører fast i weekenden, bliver kompenseret med ekstra fridage. Derudover har vi nu fået ret til arbejdsgiverbetalt spisepause, og vagter kan ikke uden videre ændres med mindre end otte dages varsel, siger Mikkel Channo Jessen.