Har du prøvet at hoppe ind i en taxi til en tur, der burde tage 10 minutter, men i stedet tog 20?
En del kunder oplever, at taxichauffører snyder med ruten og kører en meget længere - og dyrere - tur, end kunden havde bestilt. Det kan de mærke hos Taxinævnet, der blandt andet håndterer klager fra utilfredse taxikunder.
- Der er en del kunder, der klager over omfartskørsel. Det vil sige, at chaufføren eksempelvis har kørt af motorvejen i stedet for den korteste vej, som det står i kørselsreglementet, at de skal. Og det bliver dyrere for kunden, fordi vejen er længere, siger Frida Gisladottir, sekretariatschef i Taxinævnet i Region Hovedstaden, til Ritzau Fokus.
Hun fortæller, at man kan klage over alt, der har gjort taxituren dårlig eller ubehagelig.
- Kunden kan vælge at klage direkte til os eller til taxicentralerne, som vi opfordrer til, at man starter med. Har chaufføren kørt en omvej, kan man typisk få forskellen på, hvad turen ville have kostet, hvis man havde kørt den korteste vej, siger hun.
Har du betalt 250 kroner for en tur, der burde have kostet 170, vil du altså typisk kunne få de 80 kroner, der er i forskel, tilbage. Det er taxicentralerne, der administrerer tilbagebetalingen.
- Det er ikke hver eneste gang, der kommer penge ud af det. Vi skal have så mange informationer som muligt fra kunden, så vi kan se ruten, hvor lang tid turen tog, og om det var en omvej. Men hvis chaufføren bevidst tog en omvej, så får kunden selvfølgelig sine penge tilbage, siger Irina Crneta, marketingskoordinator i taxicentralen Taxa 4x35, til Ritzau Fokus.
Hun understreger, at det er vigtigt at have så mange informationer som muligt om turen, så de kan høre sagen fra begge sider og tage den rigtige afgørelse hurtigt. Hun siger, at det derfor er en god idé at gemme kvitteringen fra turen, og det er Taxinævnet enig i.
- Man har krav på en kvittering, og den skal man altid tage imod. Hvis man har kvitteringen, kan man altid finde frem til bilen og chaufføren, man har kørt med, siger Frida Gisladottir.
Ud over de dyre omveje får både Taxinævnet og Taxa 4x35 også en del klager over taxachaufførens opførsel.
- Vi har fået nogle klager over chauffører, der eksempelvis snakker lidt for meget eller ikke gav informationer nok. Det kan være meget forskelligt alt efter kundens temperament, siger Irina Crneta.
Hvis en taxichauffør gentagne gange får klager, bliver han meldt til Taxinævnet og kan i sidste ende miste sit førerkort til taxi.
Fakta: Regler og gode råd til taxituren
- Gem altid kvitteringen! På den står nummeret på taxien og chaufføren, så man kan altid finde frem til dem igen. Chaufføren har pligt til at tilbyde dig en kvittering.
- Vær opmærksom på, at prisen godt kan være forskellig på den samme rute alt efter, hvornår du kører med taxi. Hverdagsmorgener er eksempelvis billigere end weekendaftener. Du kan finde prislister på taxicentralernes hjemmesider.
- Kunden bestemmer altid. Hvis kunden vil køre ad en bestemt vej, skal chaufføren rette sig efter det og må ikke køre en anden vej, medmindre der er vejarbejde eller trafikprop. Chaufføren skal også altid køre ad den kortest mulige vej.
- Bliver kunden uenig med taxichaufføren om betalingen, har chaufføren pligt til at tilbyde kunden at køre til nærmeste politistation mod betaling. Chaufføren må ikke stoppe turen, medmindre passageren godkender det. Kan de ikke blive enige, er det kun politiet, der må afbryde turen.
- Ifølge Taxinævnet i Region Hovedstadens reglement, må chaufføren ikke opkræve gebyr eller bøder fra kunden, hvis de eksempelvis brækker sig i taxien. I stedet må chaufføren bede om kundens personnummer, så der eventuelt kan komme en politianmeldelse ud af det.
- Vil du klage over din tur, kan du enten ringe til det firma, hvor du har bestilt taxien, kaldet taxicentralen, eller direkte til Taxinævnet. Her er link til klageskemaer på Taxinævnet: http://www.taxinaevn.dk/klageskema og taxicentralen Taxa 4x35: http://www.taxa.dk/reklamationer
/ritzau/FOKUS