Et land af brobyggere.
Sådan bliver Danmark ofte beskrevet, og på Storebæltens 10 års jubilæumsdag ønsker DSB sig endnu en fast forbindelse.
- Det er væsentligt at overveje en fast jerbaneforbindelse mellem Århus og Kalundborg via Samsø, siger DSB s administrerende direktør Søren Eriksen i mobiltelefon fra et særligt jubilæumstog, der fredag kører over Storebælt med samme afgangstider som det allerførste tog over broen 1. juni 1997.
København-Århus på mindre end en time
Siden broen blev åbnet for togpassagerer for ti år siden har 75 millioner taget turen over Storebælt. Sidste år fragtede DSB 8 millioner over vandet, og prognoser for trafikken de næste 25 år viser, at trafikbehovet vil blive fordoblet.
- Det betyder, at vi har meget travlt, hvis vores trafiksystem ikke skal bryde totalt sammen, siger Søren Eriksen, der opfordrer til grundigt at overveje forskellige fremtidige investeringer i veje og jernbaner.
Med en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland vil det være muligt at rejse fra København til Århus på under en time med højhastighedstog.
- Det er en vision for jernbanen, der vil have store perspektiver - mindst den samme betydning, som Storebælt har haft, siger Søren Eriksen.
Tre gevinster
Den nye forbindelse mellem Jylland og Sjælland skal være forbeholdt tog, og det skyldes tre ting ifølge den administrerende direktør i DSB.
- For det første vil det markant aflaste vejene, der er svære at udbygge. For det andet er det meget mere sikkert at tage toget. For det tredje er det af hensyn til miljøet – en fordobling af trafikken vil give en fordobling af CO2, og her er toget et godt alternativ, siger Søren Eriksen.