DR overdriver fortsat brugen af Facebook

Facebook her der og alle vegne. DR er sprunget med på en vognen alt for ukritisk, lyder det fra seerenes mand.
DR er alt for glade for Facebook, mener seerredaktør. Sludder, lyder det fra Christiansborg.
DR er alt for glade for Facebook, mener seerredaktør. Sludder, lyder det fra Christiansborg. Foto: Colourbox

Brugen af Facebook er gået over gevind i Danmarks Radio.

Så klar er kritikken fra lytternes og seernes redaktør i DR, Jacob Mollerup, der allerede i februar efterlyste klarere retningslinjer. Men de er stadig ikke blevet færdige, selvom ledelsen dengang tog kritikken til sig.

"Det er mit indtryk, at man på mange redaktioner nu bruger Facebook-henvisningerne med større omtanke, men jeg synes stadig, DR jævnligt har problemer med overdreven promovering," skriver han i en mail.

"Da jeg kom med min kritik i vinters var DR's ledelse forstående overfor argumenterne - men de nye retningslinjer jeg efterlyste, er man ikke blevet færdig med endnu. Det er ærgerligt, at det har trukket ud," lyder det videre fra Mollerup.

Han påpegede i sin beretning, at det er problematisk, at DR nu bestyrer over 70 grupper på Facebook, et medie som kun medlemmer har adgang til.

Desuden er det problematisk, mener Mollerup, at det sociale medie, der tjener milliarder af dollars hvert år nemlig via målrettede annoncer, får så meget reklame på public service-stationen.

Men redaktørens kritik får den kolde skulder fra begge sider af Folketingssalen.

Således mener både De Konservatives og Enhedslistens medieordførere, Rasmus Jarlov og Per Clausen, at det kun er godt, at DR bevæger sig ud på nye platforme, hvor brugerne jo netop befinder sig.

Derimod får Mollerup opbakning i sin kritik fra studielektor på RUCs journalistuddannelse Mads Kæmsgaard Eberholst, der påpeger, at DR's ukritiske brug og omtale af Facebook bidrager til mediets monopollignende status herhjemme.

"Når du gør gratis reklame for et produkt frem for et andet, så forvrider du konkurrencen. Vi bruger eksempelvis ordet 'bil' som begreb, men som journalister fremhæver vi jo aldrig én bil frem for en anden, fordi det jo er unfair," påpeger han.

Eberholst peger på, at det tidligere var helt almindeligt, at journalister i flæng omtalte Apples Iphone journalistisk, men at de fleste nu er gået over til at bruge udtrykket smartphone.

"Den måde DR bruger og slynger om sig med begrebet Facebook på skærmen og i æteren, kunne man nok tone ned," slutter underviseren.

DR's ledelse har ikke haft tid til at reagerer på Mollerups fortsatte kritik.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.