En ny rapport viser ifølge B.T., at DSB's Kundeambassadør modtog dobbelt så mange kundeklager i 2018 end året før.
Kundeambassadøren behandler henvendelser fra kunder, der tidligere har fået deres sag behandlet af DSB, men som ikke er tilfredse med afgørelsen af sagen.
Kundeambassadøren modtog sidste år 923 klager, hvilket gør antallet til det højeste siden funktionens oprettelse i 2011.
- Her skal man tage i betragtning, at vi udsteder flere bøder, og at vi har nye systemer, der er mere effektive, og som betyder, at vi kan kontrollere mere, svarer Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB, til B.T.
Ifølge årsrapporten drejer størstedelen af klagerne sig om kontrolafgifter.
Antallet af klager over bøder er tredoblet sammenlignet med sidste år. Det er især rejsekortet, der volder de rejsende problemer. 340 af de samlede 923 klager stammer derfra.
Det er især check-in- og check-ud-situationen samt misforståede rejseregler, som giver kunderne vanskeligheder, hvilket ofte resulterer i en bøde.