Udsigten til at spare lidt på indkøbene får danskerne til at aflevere personfølsomme data.
Over en million lader i dag deres indkøb overvåge af butikker som eksempelvis Kvickly, H&M og Matas. Det sker med de såkaldte loyalitetskort, medlemskort hvor man registrerer både sine personlige oplysninger, men altså også sine indkøb.
Oplysningerne kan butikkerne bruge til at indrette deres markedsføring specifikt til den enkelte, men det kan også være værre end som så.
"I bedste fald får man sin indbakke spammet med reklamer, i værste fald ender dataene i de forkerte hænder, og så har man som forbruger ingen kontrol længere," siger Vagn Jelsøe, afdelingschef i Forbrugerrådet til Berlingske.
Det er set, at nogle af landets største butikker før har lækket de personfølsomme oplysninger, alligevel har forbrugerne stadig stor tillid til dem.
I branchen mener man, at danskerne gør ret i at stole på butikkerne.
"Danskerne har ingen grund til at være bekymret for at afgive data. De danske butikker har høj etik, og desuden er myndighederne gode til at håndhæve lovgivningen," siger Lone Rasmussen, markedschef ved Dansk Erhverv, som repræsenterer butikkerne.
Typisk får man ganske få procent i rabat ved at oplyse data, når man opretter et loyalitetskort.
Kilde: Berlingske