Dansk Industri er varm tilhænger af de regler, som gør det muligt for østeuropæiske og andre chauffører at køre transporter i Danmark.
Organisationen vender sig imod en ny rapport, som siger, at Danmarks tolkning af EU's regler om såkaldt cabotagekørsel koster danske lastbilchauffører deres arbejde.
Branchedirektør Michael Svane, Dansk Industri, er stærkt uenig i konklusionerne i rapporten fra fagforbundet 3F og brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL).
Kørslen med danske lastbiler stiger og satte rekord i 2011, påpeger han.
- Men den udvikling risikerer vi at sætte over styr, hvis der kommer danske særregler, som stiller danske transportvirksomheder ringere end deres konkurrenter i resten af Europa, siger branchedirektør Michael Svane, DI.
Hvis reglerne ændres, kommer danske virksomheder til at betale mere for transporterne, mener han.
- Det vil koste både omsætning og arbejdspladser, siger Michael Svane, der mener, at Cabotage er godt både økonomisk og miljømæssigt godt.
- Vi undgår kørsler med tomme biler. Derfor er det vigtigt, at der gælder de samme regler på tværs af EU's medlemslande, siger branchedirektør Michael Svane, i en skriftlig udtalelse.
Hos Dansk Transport og Logistik (DTL) er holdningen stik modsat. Direktør Erik Østergaard mener, at selve det danske vognmandserhverv vil forsvinde, hvis der ikke sker en ændring.
Kørslen vil blive overtaget af udenlandske chauffører med udenlandske biler, mener han.