Dansk Folkeparti er ikke kommet nok ud med sine budskaber på klimaområdet i valgkampen, men det skyldes ikke manglende klimafokus.
For DF har skam en klimapolitik, men der har ikke været plads til nuancerne i debatten.
Sådan lyder det fra DF-formand Kristian Thulesen Dahl, efter at 37 lokalformænd kritiserer, at partiet ikke har budt nok ind på klimadagsordenen. Det skriver Berlingske tirsdag.
- Vi har ikke ønsket at deltage i det, der tydeligvis er et kapløb mellem partierne om at ville overbyde hinanden i at se mest grønne ud, siger Kristian Thulesen Dahl til Ritzau.
- Vi er optaget af, at de løsninger, vi vælger, rent faktisk giver mening i en global sammenhæng - og ikke kun at det enkelte parti kan bryste sig af at se mest grøn ud, siger han.
Dansk Folkeparti er ikke kommet med noget større klimaudspil i valgkampen. Alligevel har partiet "masser af varer på hylderne", siger formanden.
Overordnet set ønsker DF at reducere udledningen af CO2 - og andre drivhusgasser - med 40 procent i 2030. Det svarer til de mål EU i fællesskab har sat.
Et af forslagene til at nå målet er at omlægge bilafgifterne. Et forslag, som partiet har fremsat flere gange uden held, lyder det.
- Vi har i flere år foreslået, at man får lavet den omlægning af bilafgifterne, der gør, at det altid er den mest miljørigtige bil, som er den billigste. Det har andre partier i Folketinget afvist de seneste år, siger Kristian Thulesen Dahl.
Ud over det vil DF gennem forskning finde mere bæredygtige løsninger for virksomheder.
Det kan blandt andet indebære at udvikle skibsmotorer, som er 15 procent mere effektive i forhold til det brændstof, der sejles med.
Og så skal vi i samarbejde med landbruget udvikle foder til eksempelvis køer, som efterlader et mindre klimaaftryk, siger formanden.
- Det er den vej, vi skal gå, frem for at drosle landbrugsproduktionen ned i Danmark, siger han.
Spørger man til flytransport, afviser DF-formanden imidlertid at lægge ekstra afgifter på fly, som for eksempel Alternativet har foreslået.
- Det her med at vi fra statslig side skal lægge afgifter på, har jo den risiko i sig, at det så bliver noget, som mere velstillede personer kan bruge, mens folk der ikke har ret mange penge står bagest i køen.
- Der synes jeg, at der er noget social slagside i det med afgifter på flytransport, som jeg ikke rigtig bryder mig om, siger Kristian Thulesen Dahl.
Der afholdes folketingsvalg 5. juni.
/ritzau/