Når julestjernen har fundet sig til rette på toppen af træet, er de fleste nok ret interesserede i det, der ligger under.
Nemlig julegaverne.
Hvis du ikke kan styre nysgerrigheden, kan du faktisk smugkigge under papiret i år, for den digitale ønskeseddel Ønskeskyen er klar med en prognose over danskernes mest populære julegaveønsker.
Det oplyser virksomheden bag i en pressemeddelelse.
Tallene er baseret på data fra knap 14 millioner oprettede ønsker de seneste 30 dage - og danskernes ønsker taler sit tydelige sprog.
Skønhedsprodukterne hitter ekstra meget i år hos de danske kvinder.
Knap halvdelen af ønskerne er skønhedsprodukter som eksempelvis makeup, lip glow og fugtgivende produkter, hvilket kun talte hvert tredje ønske sidste år.
Ud over skønhedsprodukter står mode for knap en fjerdedel af kvindernes ønsker i år og boligtilbehør lidt over hver tiende.
Hos mændene består en tredjedel af ønskerne af mode, mens lige under en fjerdedel er skønhedsprodukter.
Det er skarpt efterfulgt af sportsartikler, som er en femtedel af mændene ønsker, mens det kun gælder 1 procent for kvinderne.
Hos mændene er ønsker inden for elektronik og smykker steget i forhold til sidste år.
14 procent af ønskerne er eksempelvis computere, konsoller og andet it, hvilket kun udgjorde 10 procent af ønskerne sidste år.
Smykker er steget til 6 procent i år mod kun 2 procent sidste år.
Alle de pakker kommer også til at koste nogle knaster.
Heldigvis er den gennemsnitlige dansker lidt mere optimistiske i forhold til julegavebudgettet end sidste år, hvor pengepungen led under høje energipriser, høj inflation og stigende fødevarepriser.
Det viser Coops store juleundersøgelse 2023.
Ifølge undersøgelsen regner vi med at bruge 2603 kroner på gaver.
Sidste år svarede 19 procent, at de ville bruge færre penge i forhold til året før, mens det i år kun gælder for 13 procent.
Desuden forventer lidt flere danskere at bruge flere penge end sidste år, mens langt de fleste regner med at bruge omkring det samme beløb.
Det bliver i gennemsnit til omkring seks gaver for os hver ifølge Coops undersøgelse.
/ritzau fokus/
Af Alexander Broberg Tørring, Ritzau Fokus