Det bliver markant dyrere at lease en bil fra næste år.
Det står klart, efter regeringen har valgt at droppe betalingsringen.
For i stedet, vil man fjerne afgiftsrabatten til leasingbiler, hvilket skal skaffe en milliard til bedre og billigere offentlig transport, forklarer De Radikales trafikordfører.
"Det vil være sådan, at det bliver markant dyrere at lease, og vi vil formentlig se, at flere begynder at købe," siger Andreas Steenberg til Newspaq, og tilføjer:
"Problemet er, at hvis man leaser en bil, så kan man komme uden om registreringsafgiften. Det er uretfærdigt over for de almindelige bilforhandlere og de mennesker, der vælger at købe en bil. Derfor skal det udjævnes, og derfor kommer det til at blive dyrere at lease bil."
Dermed kan danskerne allerede fra næste år vinke farvel til de billige leasingbiler.
I sælgernes fagforening og a-kasse, Business Danmark, forklarer pressechef Michael Krag-Svendsen, at leasingbilerne i dag opnår store afgiftsfordele. Og det står nu for fald.
"Når du i dag leaser en firmabil, så betaler du kun en procent i registreringsafgift per måned. På den måde får du fordelt betalingen over længere tid," påpeger han, og forklarer, at de fleste leasingbiler bliver lejet ud for en treårig periode. Derfor går statskassen glip af op imod to tredjedele af afgiften.
Ifølge TV 2 News vil prisen på en typisk leasingbil - eksempelvis en Folkevogn Passat - blive 87.000 kroner dyrere, men fordi reglerne for beskatning af leasingbiler er så yderst komplicerede, afstår både Andreas Steenberg og Michael Krag-Svendsen fra allerede nu at sætte kroner og ører på, hvor meget leasingbilerne stiger i pris.
Alle iagttagere ser nu frem til, at skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) i eftermiddag fremlægger detaljerne i aftalen.