På papiret ligner det opskriften på en stensikker karriere som feteret stjerne: To måneders tv-eksponering i den bedste sendetid med op mod to millioner seere.
Men status efter tre sæsoner af det populære X Factor-show på DR er, at ingen af de hidtidige vindere endnu har formået at skabe sig en bæredygtig karriere.
Ganske vist stod programmets første vinder, Martin, bag det bedst sælgende danske album i 2008 med 'Show the World'.
Men efterfølgende blev han fyret af pladeselskabet Sony og har siden da kun udgivet singlen 'Report to the Dancefloor' på selskabet Remee & Friends uden større succes.
Værre gik det for sidste års vinder, Linda Andrews. Albummet 'Into the Light' solgte sølle 15.000 eksemplarer. Og efterfølgende blev også hun fyret af Sony.
"Hele intentionen om at skabe kommende stjerner gennem X Factor har indtil videre vist sig at have meget svært ved at bære frugt. Publikum i Danmark kan godt skelne mellem tv-underholdning og 'rigtig musik'," siger musiker, producer og forfatter Henrik Marstal.
I marts vandt Thomas X Factor-finalen i Parken, men hans første album er endnu ikke på trapperne. Og den lange ventetid kan kun vise sig til Thomas' fordel, mener Henrik Marstal.
"Der er flere ting der taler for, at Thomas har en chance modsat de tidligere vindere. Han er over 30 år og har foden under eget bord. Han har skrevet en masse sange selv og er tættere på sit eget udtryk. Men skal han skabe sig en holdbar karriere kræver det, at han kan løsrive sig fra sit X Factor-image," siger Henrik Marstal.
De færreste sangere slipper godt fra at skifte brusekabinen ud med pladestudiet i rekordfart. Oftest ligger der mange års hårdt slid bag det udtryk, en kunstner skal leve af. Det mener Jan Degner, adm. direktør i kulturformidler-virksomheden ArtPeople og tidligere mangeårig direktør for pladeselskabet Sony.
"Hvor mange andre bruger mange år for at nå dertil, hvor de er, der kommer X Factor-deltagerne jo ind fra højre som søde og velmenende amatører. Det er ikke nok til at blive kunstner. Jeg synes, det er forkert at forvente, at de kan gøre sig gældende fra dag et," siger han.
Det beskedne kundegrundlag i Danmark gør det tilmed endnu sværere for de danske X Factor-deltagere at sælge plader.
I Storbritannien med en befolkning på 60 millioner har X Factor-vinderen fra 2006, Leona Lewis, haft et solidt afsæt for sin internationale karriere. Og i Italien med nogenlunde samme befolkningsstørrelse har Marco Mengoni, der sidste år kom på tredjepladsen, skabt sit et stort navn.
"Hvis der i Danmark er 0,1 procent af befolkningen, der synes X Factor-deltagernes musik er god, så har du stadig kun 5.000 pladekøbere. I Storbritannien kan du jo gange det mange gange. Samtidig er talentmassen jo også procentuelt større. De faktorer, sammen med nogle rigtige dygtige samarbejdspartnere, kan der komme en international karriere ud af," siger Jan Degner.
Han mener, at DR burde gøre mere for at promovere de tidligere vindere, sådan som man har gjort i andre X Factor-lande.
I DR erkender underholdningsredaktør Jan Lagermand Lundme, at der kan gøres mere for at hjælpe vinderne.
"Man kan jo altid gøre mere. Og vi ser da på, om vi har været gode nok til at promovere vinderne. Lige nu er vi faktisk ved at lave en strategi for, hvordan vi og alle samarbejdspartnerne kan hjælpe artisten mere. Vi vil rigtig gerne have, at der kommer en blivende stjerne ud af X Factor," siger han.