Derfor brød Cimber-Sterling fly i brand

Den 13. september i år gik der brand i den ene motor på et fly i Kastrup. Personalet blev efterfølgende kritiseret. Her er hvad der skete.
Det var et  ATR72-212 fly, der nødlandede den 13. september.
Det var et ATR72-212 fly, der nødlandede den 13. september. Foto: Colourbox

Det Cimber-Sterling fly, der den 13 september i år måtte nødlande i Kastrup, havde brand i en af flyets motorer.

Det fastslår foreløbig redegørelse fra Havarikommissionen.

"Lige umiddelbart efter flyet er lettet, så sker det her, og så beder flyet om at måtte lande igen. Alle passagerer forlader sidenhen flyet ud af passagerudgangen," oplyser chef for Haverikomissionen Martin Puukgaard til Newspaq.

Redegørelsen viser, at motoren skulle lukkes ned, fordi der var et blad, som knækkede og lavede skader og ubalance i motoren.

"Bottomline er, at man er nødt til at lukke motoren ned. Der kom en mindre intern brand i en celle i motoren," siger Martin Puukgaard.

Personalets håndtering af ulykken blev sidenhen kritiseret i medierne, fordi passagerer til Politiken forklarede, at stewardesserne var gået i panik.

Martin Puukgaard vil ikke kommentere på denne del af sagen, men oplyser, at kommissionen også kigger på, om det enkelte flyselskab har nogle procedurer, som skal revurderes.

Havarikommissionen har dog ingen foreløbige konklusioner i den side af sagen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.