Der er syg succes i Holbæk

Med en saltvandsindsprøjtning af flere sagsbehandlere er det lykkedes Holbæk Kommune at hjælpe sygemeldte hurtigere.
Tidlig indsats overfor sygedagpengemodtagere er kodeordet, hvis de skal hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet.
Tidlig indsats overfor sygedagpengemodtagere er kodeordet, hvis de skal hurtigt tilbage på arbejdsmarkedet.
Foto: Colourbox

Holbæk Kommune har på to år sparet samlet set 20 millioner kroner på sygedagpengeområdet gennem et samarbejde med det private jobfirma Falck Jobservice.

Det glæder kommunens arbejdsmarkedschef.

”Udover de økonomiske besparelser er det en fordel for de sygemeldte, fordi de kommer hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet, og for arbejdsgiverne der hurtigere får deres sygemeldte medarbejdere tilbage,” siger Kasper Kyed, arbejdsmarkedschef i Holbæk Kommune.

Ifølge ham er forklaringen på den store succes, at kommunen er blevet i stand til at gribe hurtigere ind i borgernes sager.

Tidligere havde kommunen svært ved at rekruttere nok uddannede socialrådgivere, men med de ekstra medarbejdere fra Falck Jobservice har hver enkelt sagsbehandler fået færre sager og dermed er det muligt at hjælpe den enkelt borger tidligere i forløbet.

Tidlig indsats

”Det handler om at komme tidligt ind i sagerne,” siger Bo Hammer, direktør for Falck Jobservice.

”Vi tilfører kommunerne flere hænder, så der er flere ressourcer til den enkelte borger. Jo tidligere man kommer i dialog med den sygemeldte og arbejdsgiveren, jo lettere er det at få den sygemeldte tilbage på arbejdsmarkedet,” siger Bo Hammer.

Han refererer til tal, der viser, at omkring 80 procent af de sygemeldte stadig har en arbejdsgiver i starten af et sygeforløb. Efter et halvt år er det kun 40 procent, der har en arbejdsgiver.

”Derfor er det så vigtigt med den tidlige indsats.”

I Holbæk gik der i 2008 næsten 78 dage i gennemsnit, fra en borger blev sygemeldt, indtil kommunen kom kontakt med borgeren. Nu går det højst 35 dage, og derfor er der flere, der kommer hurtigt tilbage i arbejde.

Tilfredsheden kan også måles blandt borgerne. En undersøgelse fra Holbæk Kommune viser således, at det er sygedagpengemodtagerne, der er den borgergruppe, der er mest tilfredse med kommunens service.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.