Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Knap ni ud af ti handler bæredygtigt, når de kan komme til det. De danske forbrugere vil nemlig gerne gøre noget godt for miljøet, støtte bedre arbejdsforhold for bønderne og minimere brugen af børnearbejde. Vi danskere tænker altså socialt, når vi fylder indkøbskurven - og 57 pct. af os er oven i købet villige til at betale mere for, at andre har det godt. En del har dog svært ved at finde de bæredygtige fødevarer på hylderne, og vi efterspørger et større udbud af fødevarer, der er mærket med et bæredygtighedssymbol. Det viser en undersøgelse om bæredygtighed foretaget af Marabou blandt 1.341 danskere.
86 pct. af danskerne handler bæredygtige fødevarer, når de kan komme til det. Det viser en undersøgelse foretaget af Marabou i anledningen af, at alt kakaoen i Marabous mælkechokoladeplader, som produceres i Sverige, nu er baseret på kakao fra Rainforest Alliance-certificerede farme.
Vi tænker således på andre, når vi køber bananer, kaffe og andre bæredygtigt dyrkede fødevarer, og undersøgelsen viser desuden, at mere end halvdelen (57 pct.) er villige til at betale mere for at få de bæredygtige varer.
"Undersøgelsen viser, at danskerne gerne vil tænke på andre, når de fylder indkøbskurven. De vil støtte bedre forhold for dem, der dyrker produkterne; købe fødevarer, der er dyrket med hensyn til miljøet og gøre deres for, at der ikke anvendes børnearbejde," fortæller Jeanette Ruby, der er Marketing Manager for Marabou.
Mange danskere tilkendegiver dog, at udbuddet og tilgængeligheden af bæredygtige fødevarer ikke er stor nok.
Hver fjerde (28 pct.) svarer således, at de mangler udvalg. Mens 24 pct. mener, at de bæredygtige fødevarer ikke er repræsenteret der, hvor de handler. Yderligere 14 pct. tilkendegiver, at de ikke kan finde de bæredygtige fødevarer i mængden af varer på hylden.
"Vi har som producenter et medansvar i forhold til at gøre det let for forbrugerne at finde og købe bæredygtig fødevarer. Hvis bæredygtighed skal være for alle, så er det synd, når nu mange forbrugere efterspørger bæredygtigt dyrkede fødevarer, at både producenter og handlen så ikke gør dem mere tilgængelige for forbrugerne. Det håber vi at kunne være med til at ændre, idet vi nu udelukkende bruger kakao fra Rainforest Alliance-certificerede farme i vores mælkechokolade, som er produceret i Sverige," mener Jeanette Ruby.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.