Når de danske politikere går til tasterne og giver den gas på de sociale medier, går det rent hjem hos et flertal af befolkningen.
Det viser en meningsmåling som analyse-instituttet Wilke har lavet for Avisen.dk. Her er 1.011 repræsentativt udvalgte danskere blevet spurgt, om de mener, at kommunikation på sociale medier som Facebook og Twitter, har gjort politikerne mere tilgængelige og nærværende.
I alt mener 60 procent, at de sociale medier i større eller mindre omfang har gjort politikerne mere nærværende og tilgængelige.
Artiklen fortsætter under grafikken
Benjamin Rud Elberth er direktør i Elberth Kommunikation, hvor han rådgiver i brugen af sociale medier. Han er overrasket over, at tallet ikke er højere.
- Danskerne er så forkælede, at de ikke ved, hvad de bliver tilbudt. Jeg er fuldstændig på politikernes side. Danske politikere er exceptionelt gode på de sociale medier, siger Benjamin Rud Elberth.
- Hvis borgere i andre lande vidste, hvor let danskerne kan komme i kontakt med politikerne, ville de misunde os. Jeg har arbejdet med både svenske og norske politikere, hvor det slet ikke er ligesom i Danmark, siger Benjamin Rud Elberth.
Det er altså noget helt særligt, når danske politikere smider likes og kommentarer efter deres Facebook-venner. Og det virker, mener Benjamin Rud Elberth.
- Vi har en statsminister, der svarer folk på Facebook. Politikere sender live på Facebook, du kan tale direkte med dem. Af og til bliver det selvfølgelig lidt pro forma det hele, men i langt de fleste tilfælde lytter politikerne faktisk, siger Benjamin Rud Elberth.
Fogh startede det hele
Især Facebook har for alvor ændret den måde, danske politikere kommunikerer på.
- Tilbage i 2007 finder danske kampagnefolk og politikere ud af, at der er en kæmpe mulighed ved at bruge de sociale medier. På den måde behøver man nemlig ikke gå gennem den klassiske presse. Anders Fogh Rasmussen brugte det rigtig meget og siden også Helle Thorning-Schmidt og Margrete Vestager, siger Benjamin Rud Elberth.
- De danske politikere er opdraget til, at sociale medier virker. Og vælgerne er opdraget til, at det kan gå ind og blive venner med statsministeren, siger Benjamin Rud Elberth.
Hvornår virker politikernes brug af sociale medier?
- Det virker, når vælgerne har en opfattelse af, at politikerne ikke spinner eller laver valgkamp. Når de viser oprigtig interesse og sætter sig ned for at svare folk, uden at de forventer at få noget igen, siger Benjamin Rud Elberth
Men hvis ikke det handler om at få noget igen - hvad vinder politikerne så overhovedet på det?
- De vinder i første omgang værdifuld viden fra vælgerne. Borgerne kan give dem input og bidrage til deres arbejde. Og så vinder de det, at de opfylder deres rolle som folkets tjenere - hvor højstemt det så end lyder, siger Benjamin Rud Elberth.
Do's and dont's
Benjamin Rud Elberth peger også på, at det virker enormt stærkt, at så mange politikere selv skriver og redigerer deres opslag. Hvis der går for meget kampagne i kommunikationen, kan det nemlig hurtigt gå galt, påpeger eksperten.
- Det virker ikke, hvis de bare gør det for 'show'. Hvis de begynder at se borgerne som stemmekvæg eller kun bruger sociale medier til at slippe ud af dårlige sager. De tricks fungerer ikke, siger han.
Brugen af sociale medier handler også om at pleje sit image som politiker. Derfor kan det også virke, når nogle politikere lægger en konfrontatorisk og frembrusende linje - så længe det passer med den person, de er.
En af de politikere, der ikke er bange for at sige sin mening på nettet, er de Konservatives Naser Khader. Han er ikke i tvivl om, at de sociale medier er en overvejende positiv ting.
- Afstanden mellem magthaver og borger er ret kort. Folk er i dialog med os - uden filter. Det, mener jeg, styrker demokratiet, siger Naser Khader.
Du kan læse mere om Naser Khader og kollegaen Pelle Dragsteds (EL) brug af de sociale medier lige her.