Danske eksportvirksomheder er blevet mere eventyrlystne under krisen. Flere og flere søger til nye markeder og laver nye produkter som svar på den langtrukne økonomiske afmatning i Europa, skriver Jyllands-Posten.
Det viser en måling foretaget af Rambøll/Analyse Danmark for Jyllands-Posten blandt 331 eksportvirksomheder.
Omtrent en fjerdedel af virksomhederne siger, at de vil søge til nye geografiske markeder. Det er tre gange så mange som i en måling foretaget i slutningen af sidste år.
Svaret kommer, efter at salget på de eksisterende eksportmarkeder ifølge målingen har skuffet fælt det sidste halve år.
- Euroområdet har været i recession i syv kvartaler i træk. Der er ikke de store vækstgevinster at hente der, siger Jens Nærvig Pedersen, seniorøkonom i Danske Bank.
- Vores eksportandele flytter sig stille og roligt. Men det er en lang og sej proces, siger Jan Størup Nielsen, seniorøkonom hos Nordea.
Danske kernemarkeder i Nordeuropa har mærket den økonomiske afmatning i år - blandt andet Tyskland og Sverige, som tidligere er sluppet helskindet igennem krisen.
Usikkerheden på markederne omkring os får danske virksomheder til at søge andre steder hen, mener Mathias Secher, der er økonom hos interesseorganisationen DI.
- Det er præcist, hvad vi rådgiver vores virksomheder til. De kommende år vil vi se meget lav vækst på de traditionelle markeder i Europa. Det lader til at have rykket opfattelsen lidt hos virksomhederne, siger han til avisen.
/ritzau/