Danske forskere har fundet ukendt planet

Astronomer bekræfter eksistensen af en jord-lignende planet i den "beboelige zone".
De danske forskere har haft en central rolle i bestemmelsen af egenskaberne for den stjerne, som den nye planet kredser om, og dermed også for bestemmelse af planetens egenskaber, oplyser Aarhus Universitet. Foto: NASA

Et team af danske forskere fra Aarhus Universitet har gjort et usædvanligt fund.

De har opdaget en hidtil ukendt planet, og det er ikke hvilken som helst planet. Den ligner nemlig jorden, det skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

Planeten er opdaget ved hjælp af rumfartøjet Kepler, som NASA sendte ud i rummet i marts 2009.

"Dette er en fantastisk stor opdagelse, som vi har ventet længe på. For første gang har vi nu fået bevis for, at der findes planeter i universet, hvor der er mulighed for, at der kunne findes liv," forklarer Hans Kjeldsen fra Aarhus Universitet.

Den nye planet er ifølge BBC News den første af de planter, som Kepler har fundet, der befinder sig i den "beboelige zone". Det vil sige, at der er så stor afstand fra sin moderstjerne, at temperaturen på planetens overflade er sådan, at der muligvis ville kunne leve jordlignende væsener på den.

Planeten er lidt mere end dobbelt så stor som jorden og har fået navnet Keppler-22B.

Opdagelsen blev offentliggjort af NASA mandag aften dansk tid af William J. Borucki fra NASA Ames Research Center i Californien. Han er leder af det team, som de syv forskere fra Aarhus Universitet og en enkelt fra Københavns Universitet også er en del af.

Kilde: BBC News

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.