Youtube-stjernen Rasmus Kolbe, også kendt som Lakserytteren, kritiserer nu virksomheder for kun at honorere unge bloggere med tasker, juice og andre produkter.
27-årige Rasmus Kolbe, der har over en million følgere på sociale medier, tjener gode penge på at producere YouTube-videoer. Mange unge prøver at gøre ham kunsten efter, men i modsætning til Lakserytteren bliver de kun honoreret med de produkter, som de reklamerer for på de sociale medier.
Dét, synes Rasmus Kolbe, er for dårligt, for hvis de unge modtager en taske for at lægge et billede af den op på nettet, skal de betale skat af taskens værdi. De unge kan altså ende med at betale for at reklamere for en virksomhed. Det er ikke i orden, mener Rasmus Kolbe.
- Jeg anbefaler ingen unge at arbejde gratis på nettet. Det er en uskik, at virksomhederne ikke betaler de unge nye bloggere en rigtig løn for deres arbejde. I det mindste kunne virksomhederne betale de unges skat af taskens værdi, siger han til Avisen.dk.
Bloggere organiseret i Dansk Journalistforbund har kritiseret, at mange af de unge ikke får løn, men derimod produkter som de efterfølgende skal betale skat af. De unge har imidlertid svært ved selv at afgøre, hvor meget skat de skal betale af en taske eller et parti luksusshampoo.
Rasmus Kolbe har dog ikke særlig stor sympati for de unge, der ikke får betalt skat.
- Jeg elsker at betale skat, og dem der ikke gør det, er nogle røvhuller. Hvis du får gratis ting og ikke ved, du skal betale skat af det, er du også en idiot, for så har du ikke sat dig ind i reglerne på det marked, du opererer på, siger han.
Bureauer tjener pengene
I dag bliver kontakten mellem mange unge bloggere og virksomheder formidlet af ’blogger-bureauer.' Disse bureauer får typisk penge af virksomhederne for de unges videoer og billeder, mens de unge må nøjes med selve produkterne.
Et af disse bureauer er ejet af Rasmus Kolbe, som dog understreger, at alle bloggere og YouTubere, der arbejder for ham, får betaling og ikke kun produkter. Han mener, at bureauerne har en del af ansvaret for at oplyse de unge om, hvordan man betaler skat.
- Hvis man arbejder med unge, der ikke er professionelle, og som er nye på arbejdsmarkedet, har man et ansvar for at oplyse dem om skatteforhold. I sidste ende er det dog influencerne selv eller deres forældre, der har ansvaret for, at tingene foregår ordenligt, siger han.
Fordummende for hele branchen
Debatten om bloggere og influencere er aktuel, efter at skatteminister, Karsten Lauritzen, (V) har lagt op til en nærmere granskning af bloggere, YouTube'ere og e-sportsudøvere aflønning og beskatning.
Ministeren har fokus på en særlig model, der går ud på, at de unge skal frasige sig en række fradragsmuligheder. Til gengæld får de så en lidt mindre beskatning af deres indkomst. Modellen er inspireret af den, der findes for udlejning af sommerhuse.
Forslaget falder dog ikke i god jord hos Rasmus Kolbe.
- Jeg synes, skatteministerens forslag er fordummende for hele branchen. Det løser ikke det reelle problem med, at der er en masse bloggere og influencere, som får gratis ting, som de ikke betaler skat af, siger han.
YouTube-Stjernen mener dog, at det for fællesskabets skyld en god ide, at der kommer mere lovgivning på området.
- Staten skal følge med, så der ikke er huller i lovgivningen, men jeg mener ikke, det er den bedste løsning, de har gang i lige nu, siger Rasmus Kolbe.
Han råder de unge, der drømmer om at følge i Lakserytterens fodspor, til at blive internet-iværksættere:
- Man skal starte sin egen virksomhed, så man kan sende regninger ud og betale skat. Sådan sikrer man, at papirerne er i orden. Så skal man hyre en session med en revisor, der kan sætte en ind i, hvordan tingene hænger sammen. Og så skal man fucking betale sin skat, ellers er man en idiot, siger Rasmus Kolbe.