Søens mænd og kvinder arbejder på højtryk i 2010. Søfartens indtjening på transportområdet er eksploderet med 10 milliarder på blot et kvartal.
Opturen kan i sidste ende give flere jobs herhjemme, fordi transport til søs indikerer, hvor meget samhandel, der er i verden.
I første kvartal af 2010 fik dansk søfart 35,865 milliarder kroner ind i indtjening, men i andet kvartal er det steget med næsten 10 milliarder kroner til 45,631 milliarder kroner.
"Det går rigtigt godt for dansk søfart. Vores handelsflåde er steget med 50 procent over de sidste fem år, så der kommer flere og flere skibe under dansk flag. Vi forventer at vokse yderligere og tage markedsandele fra andre lande," siger vicedirektøren for Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, til Newspaq.
Under krisen har de godt 100 danske rederier tilpasset forretningen, så Jan Fritz Hansen forventer, at tallene bliver endnu pænere i de kommende kvartaler.
Den voksende omsætning er et tegn på, at verdenshandelen har det bedre, og det kan i sidste ende betyde flere arbejdspladser herhjemme.
"Normalt har søfarten og olieproduktionen sikret, at Danmark har overskud på betalingsbalancen. Når det går godt for søfarten, så ser det godt ud for Danmarks regnskab. Det er svært at spå om, men opturen kan betyde, at verdenshandelen har det bedre, og det kan i sidste ende måske godt betyde flere arbejdspladser herhjemme," siger Jan Fritz Hansen.
De gode tider for søfarten anser en økonomisk ekspert som et godt tegn - også for Danmark.
"Det kan være et tegn på, at vi er på vej ud af den økonomiske krise. Der sker noget på aktivitetsniveauet. Så det er et symptom på, at økonomien har det bedre," siger Nikolaj Malchow-Møller, der er professor i økonomi ved Sydansk Universitet til Newspaq.
De gode tider til søs kan i sidste ende betyde bedre tider på det danske arbejdsmarked.
"Umiddelbart giver det ikke i sig selv mange flere job herhjemme, fordi søtransporten ikke fylder meget i den samlede beskæftigelse. Men, når der er større aktivitet, og økonomien får det bedre, så skaber det naturligvis flere arbejdspladser herhjemme," siger han.
90 procent af al handel foregår til søs. Danske rederier transporterer ti procent af verdenshandelen.
Dansk tjenestehandel, der blandt andet dækker over transport til vands, til lands og i luften samt rejser og data og kommunikation fik et overskud på 15 milliarder kroner i andet kvartal af 2010. Det er 12,2 milliarder kroner højere end i samme kvartal 2009.
Kilde: Danmarks Statistik