Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Det går den helt rigtige vej med eksporten af danske økologiske varer til udlandet. Det viser den opgørelse over eksporten i 2012, som Danmarks Statstik offentliggør i dag. Den viser, at eksporten af økologiske varer er steget med 12,3 pct. til 1.166 mio. kroner siden 2011. Økologieksporten ligger derfor forsat godt over den milepæl på 1 mia. kroner, som den rundede i 2011. De gode eksporttal glæder Søren Gade, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.
-Det er utrolig positivt, at økologieksporten fortsat stiger. Det viser, at omverdenen i højere og højere grad får øjnene op for vores gode danske økologiske varer, og at der trods økonomisk krise fortsat er gode muligheder for økologi på verdensmarkedet, siger han
Søren Gade fremhæver samtidig, at tallene viser, at dansk økologi er fuldt ud konkurrencedygtig med andre landes produkter, og at det er vigtigt, hvis Danmark fortsat skal være i front med den økologiske produktion.
-Tallene viser først og fremmest, at dansk økologi er en eftertragtet vare især i vores nabolande Tyskland og Sverige men også ude omkring i verden. Samtidig viser de også, at dansk økologi kan klare sig i den frie konkurrence på verdensmarkedet, og det er vigtigt. Vi skal i fremtiden eksportere mere af vores økologi, hvis vi skal sælge alle de økologiske fødevareøkologi som danske landmænd producerer, og så er det en stor fordel, at dansk økologi kan klare sig på det frie marked, siger Søren Gade.
Mere fremgang i fremtiden
Stigningen i økologieksporten får Landbrug & Fødevarer til at se særdeles positivt på fremtidens økologieksport. Lige nu er målet at nå to mia. kroner i 2020, og det mål regne Søren Gade stærkt med, at dansk økologi når.
- Der arbejdes indenfor dansk økologi massivt på at udvikle nye økologiske produkter og skabe eksportfremmende initiativer, og trods krisen er økologieksporten steget støt hvert år. Derfor har vi i Landbrug & Fødevarer store forventninger til økologieksporten frem mod 2020. Dansk økologi er allerede et kendt brand, og der er store muligheder for at udvikle og fremme det brand, til glæde for både forbrugere og de danske økologiske producenter, siger Søren Gade.
Tallene fra Danmarks statstik viser, at det stadig er de danske økologiske mejeriprodukter og økoæg, der er hovedeksportvaren med en andel på 46 pct. af eksporten. Men økologisk kød og kødvarer er i voldsom vækst og steg i 2012 med 16 pct. svarende til en stigning på 36 mio. kroner. Ellers er det dansk økologisk frugt og grønt, der udfylder en tredjedel af eksporten. Frugt og grønt eksporten steg også i 2012 med til 135 mio. kroner.
Ligesom eksporten for tredje år i træk er højere end de forgående år, steg importen af økologiske varer også i 2012 med 4,9 pct.
For yderlige oplysninger:
Adm. direktør i Landbrug & Fødevarer Søren Gade, igennem pressekonsulent Marie Grabow Westergaard, tlf. 30 17 8871
Økologichef i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen, tlf. 33 39 46 88
.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.