Det skaber beskæftigelse at bygge en motorvej på dansk grund - ingen tvivl om det.
Bare ikke til danske hænder.
Hovedparten af de 350 arbejdere, der de kommende år skal bygge motorvejen mellem Kliplev og Sønderborg i Sønderjylland, er nemlig fra Tyskland.
Motorvejen skal efter planen stå klar i sommeren 2012, og første spadestik blev taget i dag af transportminister Hans Christian Schmidt (V).
Bag byggeriet står Kliplev Motorway Group, KMG - et østrigsk/tysk konsortium.
"Vi vil gerne involvere lokale firmaer, hvor der er mulighed for det, men det er ingen hemmelighed, at flertallet vil have tysk statsborgerskab," siger firmaets pr-chef, Jan Hundsdörfer til JydskeVestkysten.
Kim Brandt, der er formand for den lokale 3F-afdeling i Aabenraa, vurderer, at danskerne skal være godt tilfredse, hvis de udgør 15-25 procent af de ansatte.
"Vi frygter det værste, men håber på, at der kommer mellem 50 og 100 danskere i arbejde på den her baggrund," siger Kim Brandt og understreger, at det vigtigste for 3F har været, at arbejdet foregår på vilkår, der ikke er i strid med dansk overenskomst.
"Vi lever i EU, og derfor må vi også acceptere arbejdskraftens frie bevægelighed. Men det har været vores mål lige fra starten at sikre, at arbejdet ikke er konkurrenceforvridende," siger Kim Brandt til JydskeVestkysten.
Og det lader det ikke til at blive. Strabag, firmaet der er hovedentreprenør på motorvejsbyggeriet, har således meldt samtlige ansatte ind i brancheorganisationen Dansk Byggeri.
"Det betyder, at de er forpligtede til at overholde den danske overenskomst, og det er positivt," fastslår Kim Brandt, der dog har hørt, at mange af de omkring 350 byggearbejdere arbejder til under 70 kroner i timen.
Den sag vil nu blive undersøgt.
Dansk Folkepartis arbejdsmarkedsordfører Bent Bøgsted finder det besynderligt, at et så stort anlægsprojekt ikke i højere grad tilgodeser danske arbejdsplader.
"Når man sætter noget i værk, der skal gavne ledigheden, så bør det også være danskere, der skal udføre arbejdet. Men vi er nok solgt så meget på EU, at vi ikke må," siger han til Newspaq.
Trafikordfører for Socialdemokraterne Magnus Heunicke kalder det "brandærgerligt", at der ikke kommer flere danske arbejdspladser ud af projektet.
"Der er virkelig mangel på arbejdspladser inden for byggeriet, så det er da ærgerligt. Men det er svært at gøre noget ved det, når vi er med i EU. Vi vil også gerne konkurrere med udenlandske virksomheder i udlandet," siger han til Newspaq.