Dansk artist efter amerikansk gennembrud: Jeg følger mit hjerte
Street-art kunstner Mikael B. Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Graffitiartisten Mikael B er vendt hjem fra USA for en stund med det budskab, der i sin tid bragte ham dertil.

Gennem geometriske figurer, ord, former og farver forener Mikael B graffiti, street art og fine art i værker, malerier og skulpturer.

Den 6. oktober får den 34-årige danske graffitiartists nye udstilling, "Never Tomorrow", premiere på The Plant på Refshaleøen i København.

Udstillingen er den visuelle kulmination på det eventyr, han har været på, fra han som ung knægt startede med at male på træplader i ude forældres baghave i Tuse Næs ved Holbæk til i dag at være anerkendt artist "over there".

- Udstillingen griber fat i min rejse og det, jeg har været igennem for at nå dertil, hvor jeg er nu, hvor det hele er gået meget hurtigt - det har været nogle vanvittige beslutninger, jeg har taget. Og det er også derfor, jeg kalder den "Never Tomorrow".

- Det er min måde at sige, at man skal tage beslutninger, mens man kan, og når man kan, for det kan ændre ens liv, siger Mikael B.

På Refshaleøen i København er den store industrihal, hvor Mikael B skal vise sine værker frem - malerier, skulpturer og en graffitiudsmykket Ferrari - ved at tage form.

Mikael B's signaturstil er wild-style graffiti, der væver former, figurer, ord og bogstaver sammen i et grafisk udtryk.

På de rå, sprækkede vægge er de første værker allerede hængt op, og i det tidligere Mærsk-raffinaderi står nu tre kæmpe hvidmalede firkanter, som de resterende indpakkede værker i de hæsblæsende sidste forberedelser inden premieren skal hænges op på.

Mikael B var i begyndelsen af teenageårene, første gang han trykkede på en spraydåse.

I Holbæk stak graffitimalede DSB-tog, gangtunneler og husmure ud i bybilledet, og farverne og formerne fængede ham.

Men det var ikke kun det visuelle, der var fascinerende, men også hele hiphopkulturen, den havde rødder i.

I fritiden begyndte Mikael B at breakdance sammen med nogle kammerater og købte nogle spraydåser for at prøve den del af også.

Gennem skoletiden fyldte han sine kladdehæfter med tegninger, som han i frikvartererne overførte på kammeraternes arme som midlertidige tegnede tatoveringer.

Allerede fra barnsben mærkede han det kreative kald, så det var naturligt for ham at begynde at eksperimentere med spraydåser, fortæller han.

- Jeg har været igennem mange ting med graffitien, fordi jeg gerne ville være en del af miljøet, men det var aldrig det ulovlige, der tiltalte mig i det.

- Jeg så spraydåsen som et unikt redskab og en unik måde at udtrykke sig på. Jeg følte bare, jeg kunne udtrykke mig på en hel anden måde med den i hånden. Da jeg malede mit første værk, tænkte jeg bare, at jeg ville være en del af miljøet, fortæller Mikael B.

Det blev den unge kunstner, og han opbyggede hurtigt et netværk, inden han startede på uddannelsen som grafisk designer for at gøre det, han beskriver som at indordne sig efter det, samfundets normer dikterer.

Men halvvejs inde i uddannelsen kunne han ikke længere undertrykke skabertrangen. Han droppede ud - også selv om han havde fået en af de eftertragtede elevpladser - for at starte sit eget designbureau med en klassekammerat og sin tvillingbror, Morten.

Studierne opsatte rammer, og skulle han udtrykke sig, skulle det være frit.

- Det valg var den største store beslutning og det største sats, jeg nogensinde havde taget i mit liv, siger han og fortsætter:

- Det var to år på vand og brød i en lille lejlighed på Amager. Vi var kun i starten af 20'erne, da vi tog ud og skulle overbevise administrerende direktører, om at de skulle bruge deres marketingsbudget på et par unge knægte midt i finanskrisen. Men det gik rigtig godt.

Selv om det gjorde det, var der alligevel elementer, Mikael B ikke kunne få udlevet helt - graffitien, miljøet og den måde at udtrykke sig på var inderst inde hans helt store passion, så de tre unge drenge mænd besluttede at sælge designbureauet i 2013, i takt med at Mikael B var begyndt at male nogle værker, som blev populære.

Året forinden havde han været i USA for at male en væg, og der var noget ved mentaliteten og mulighederne "over there", der trak i ham.

- Jeg har egentligt altid fulgt mit hjerte og min passion, og det gjorde jeg også gennem designbureauet. Men en dag vågnede jeg og begyndte ikke at føle det samme for det længere. Jeg ville noget andet, forklarer han.

- Jeg har altid fulgt den følelse, som i bund og grund er passion for det, jeg laver, og det har bare drevet mig hele vejen. Jeg kunne se nogle muligheder, som man nærmest kun kunne udleve i USA: et endnu større lærred at male på.

Mens tvillingbroren blev i Danmark og byggede den danske del af virksomheden op, tog Mikael B til Los Angeles uden at have nogen som helst idé om, hvordan han skulle gribe det amerikanske marked an eller slå igennem i en by med masser af støj, høje ambitioner og knuste drømme.

Han boede hist og pist og betalte tusindvis af kroner for et lille værelse i den sløje ende af Hollywood med en fremmed roomie og bad ude på gangen.

Men han var der sjældent.

Størstedelen af tiden tilbragte han i sit studio, som i virkeligheden var et lille hjørne i en vens vens baghave i K Town, hvor der var skudhuller i væggene.

- Det var ad helvedes til i starten, men jeg formåede at tage det med et smil, fordi jeg elskede det så højt.

- Nogle gange har jeg tænkt: "Hvad fanden har du gang i, Mikael?!". Men mærker man efter dybest inde i hjertet, så kan det ikke gå helt galt - hvis det så alligevel går galt, vinder man stadig et eller andet, for man finder ud af noget om sig selv.

Men galt gik det ikke.

Efter at have knoklet ukueligt på i to år kom der endelig hul igennem til det amerikanske marked.

Mikael B fik sin første rigtige udstilling på et galleri i englenes by, og værkerne vakte genlyd i LA Weekly og nogle store kunstmagasiner.

Gennem et PR-bureau og en manager hørte han, at Nike var på udkig efter en street artist eller graffitimaler, der kunne hjælpe med at brande en ny sneakers for en stor amerikansk basketballstjerne.

Han kom med sit bud og scorede jobbet foran hundredvis af andre kunstnertalenter.

Herfra gik det stærkt.

Det strømmende ind med opgaver for globale giganter som Google, LinkedIn Heineken og American Express, og Mikael B har ikke set sig tilbage siden.

For to år siden rykkede hans elskede tvillingebror også til Los Angeles, og herfra er de ved at opbygget Mikael B-brandet på begge sider af Atlanten.

- Jeg er den kreative - maler og udtrykker mig. Han er mere på forretningsdelen, og det er en unik kombination. Sammen kan vi skabe magi, siger Mikael B om sin tre minutter yngre bror.

- Vi har altid hinandens ryg, uanset hvad der sker. Selv om vi kan være pisseuenige, vil vi altid have skibet i samme retning. Vi har samme mindset, vi støtter hinanden, men presser også hinanden til at give den gas. Vi har altid hinandens ryg, uanset hvad der sker, understreger han.

Selv om den hårdeste omkostning ved det globale eventyr er, at forældrene og mange af vennerne stadig bor i Danmark, har Mikael B ingen planer om at vende hjem foreløbigt.

Han er først lige begyndt.

- Jeg arbejder +80 timer om ugen, og det har jeg gjort i mange, mange år nu. Men i bund og grund føles det ikke som et egentligt arbejde - selvfølgelig er der en masse kedelige ting, der skal tages hånd om - men når jeg maler, forsvinder tiden.

- Det føles som alt andet end arbejde, når det er ens drøm, man selv har været med til at bygge op.

"Never Tomorrow" kan ses fra den 6. oktober til den 20. oktober på The Plant på Refshaleøen i København.

/ritzau/

Af Grith Larsen