Danmark halter langt efter eurolandene på fremtidens vækstmarkeder.
Det skriver Berlingske.
Beregninger fra Dansk Industri viser, at 11 af verdens største vækstmarker, der betegnes som Next Eleven, kun udgjorde 2,9 procent af den danske eksport sidste år.
Ud af eurolandenes samlede eksport udgjorde de 11 vækstmarkeder 4,5 procent.
Det er i lande som Brasilien, Rusland, Indien, Kina, Mexico, Vietnam, Tyrkiet og Indonesien, at Danmark altså er lang tid om at komme i gang.
"Vi ser igen og igen, at vi er sent på den på nye markeder," siger professor og globaliseringsekspert fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, Philip Schröder, til Berlingske.
Udenrigsminister Lene Espersen (V) er også bekymret for Danmarks ventende indtog på vækstmarkederne.
"Vi har den samme udfordring i den såkaldte næste bølge af vækstlande, som vi har i Brik-landene (Brasilien, Rusland, Indien og Kina). Der er behov for en helt særlig indsats, hvis Danmark ikke skal sejles agterud," siger hun til Berlingske.
Forleden blev den erfarne S-politiker Ritt Bjerregaard valgt som en af dem eksportambassadører, der skal hjælpe eksporten til vækstmarkederne i gang.