Dårlig ånde forpester luften på kontoret og forholdet mellem kolleger.
Derfor er bakterier i mundhulen ikke bare et privat problem, men noget, som chefen vil reagere på.
Det viser en internetundersøgelse på på fagforeningen Ledernes hjemmeside.
Her bliver medlemmerne spurgt om, hvad de vil gøre, hvis en medarbejder sender så ubehagelige svovlgasser ud af munden, at det generer kollegerne - og eventuelle kunder.
Her svarer seks ud af ti (63 pct.), at de straks vil kalde medarbejderen ind på deres kontor og konfrontere ham eller hende med de dårlige ånde.
Tre ud af ti vil først spørge andre kolleger til råds eller bede en kollega tage kontakt til den ildelugtende medarbejder, mens fem pct. ikke vil gøre noget og håbe, at problemet går væk af sig selv.
Kun to pct. vil rekvirere materiale om dårlig ånde og diskret lægge det på medarbejderens bord.
Ledelsesrådgiver i Lederne, Nikoline Meyer, er ikke overrasket over, at chefer reagerer på ildelugtende ånde.
"Dårlige ånde fjerner fokus fra det, vi skal beskæftige os med i hverdagen. Derfor bør man som leder tage en samtale med den pågældende medarbejder. Det kan også være, at medarbejderen bliver isoleret i et team og ikke har den ringeste idé om, hvorfor kollegerne trækker sig. På den måde er det hjælp til selvhjælp," siger hun til Newspaq.
Nikoline Meyer understreger, at en samtale skal være "omsorgsfuld og taktfuld".
"Samtalen skal finde sted på en måde, så man respekterer den personlige integritet. Får man ikke skabt den rigtige ramme for samtalen, kan det godt være, at medarbejderen føler sig stødt," siger hun.