Cyklister: Bilerne skal ned i tøffe-tempo

Hvis landets mange bybørn skal cykle sikkert i trafikken, skal bilerne kun køre 40 kilometer i timen, mener Dansk Cyklistforbund.
Flere cyklister i byerne betyder, at bilerne må sænke farten, lyder forslag.
Flere cyklister i byerne betyder, at bilerne må sænke farten, lyder forslag. Foto: Free

Cylisterne er ikke tilfredse med, at man i dag må køre 50 kilometer i timen i landets byer. Det bør sættes ned til 40, mener altså Dansk Cyklistforbund.

Det skriver Berlingske.

"Der er en tendens til, at flere og flere unge mennesker flytter til store byer som København, Aarhus, Odense og Aalborg, og at de i stigende omfang bliver boende i byerne, når de får børn. Det betyder et ændret mønster med relativt flere børn i byen. Det synes vi bør få indflydelse på den hastighed, man bevæger sig rundt i byen med. Det skal være sådan, at børn kan gå eller cykle til skolen," siger direktør Jens Loft Rasmussen, Dansk Cyklistforbund, til avisen.

Samtidig med udmeldingen har EU-Parlamentets Transportkomite startet en debat om lavere fat i de europæiske byer.

Komiteen har indstillet til alle EU's politikere, at man bør indføre en fartgrænse på 30 km/t i boligområder og i smalle bygader.

Årsagen er, at der er hvert år er 35.000 europæere, der mister livet i trafikken, mens 1,5 millioner bliver hårdt kvæstet.

Herhjemme mener formand for regeringens Færdselssikkerhedskommission Karsten Nonbo (V) ikke, der er brug for at hastighedsgrænsen sættes ned. Han er dog åben for, at man lokalt kan indføre lavere fartgrænser, hvis der er behov for det.

Kilde: Berlingske

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.