Slipper følsomt materiale ud fordi mobiltelefonen er blevet stjålet på sommerferien, så er det den ansattes ansvar.
De ansatte må selv sørge for at få sat kode på mobiltelefonen og passe godt på, at den ikke havner i de forkerte hænder. Det er holdningen hos over halvdelen af de danske ledere i en ny undersøgelse, som Userneeds har lavet for Telenor.
730 ledere er blevet spurgt og 55 procent lægger ansvaret hos de ansatte, der har firmatelefon.
- Moderne smartphones er i princippet små computere, og de indeholder et væld af fortrolige oplysninger. Hvis virksomhedens telefoner ikke er sikret, er der så godt som frit spil for uvedkommende, den dag en medarbejder mister eller får stjålet sin telefon. Hvis man overlader det til medarbejderne selv at stå for sikkerheden, er der en risiko for, at det ikke bliver gjort, siger salgsdirektør i Telenor Jens Andersen.
Undersøgelsen viser også, at de fleste ledere er klar over at medarbejdertelefonerne skal sikres mod hackere.
- Lederne er i stigende grad bevidste om vigtigheden af at beskytte medarbejdernes mobiltelefoner, men der er stadig et stykke vej, før arbejdsgiverne husker at beskytte medarbejdernes smartphones med samme stærke sikkerhed, som de helt selvfølgeligt udstyrer medarbejdernes pc'er med, siger Jens Andersen.
Han siger, at der en række nemme løsninger til at sikre medarbejdertelefonerne med. Man bør kontakte sin teleudbyder og høre, hvad man kan gøre.