"Godmorgen. Jeg er sløj i dag, men det varer nok ikke så længe."
Danskernes sporadiske sygedage koster virksomhederne hele 21 milliarder årligt. Og derfor vil erhvervsorganisationen Dansk Industri nu have lavet reglerne om, så chefen får ret til at få at vide, hvad de ansatte fejler.
Det skriver Berlingske Business.
"Når arbejdsgiverne ikke må spørge, hvad folk fejler, hvordan skal de så få en fordomsfri dialog og finde ud af, hvor de skal sætte forebyggende ind? Reglerne er i sig selv med til at gøre det at tale om sygefravær tabubelagt, så den del af loven vil vi gerne have afskaffet," siger Thomas Qvortrup Christensen, der er chefkonsulent hos DI.
Tre ud af fire sygemeldinger skyldes infektions-, muskel- og skeletsygdomme, viser en undersøgelse fra Mandag Morgen og MedHelp, der indsamler anonymiserede data fra sygemeldte ansatte for arbejdsgiverne.
Stress, psykisk arbejdsmiljø og personlige problemer tegner sig for fem procent af sygemeldingerne.
Men sygdomsårsagerne hænger alligevel sammen. For stress og et skidt arbejdsmiljø påvirker immunforsvaret og forårsager smerter i muskler og led. Dermed kan de psykosociale årsager spille en langt større rolle i sygemeldingerne, konkluderer Mandag Morgen.
"Et højt sygefravær kan være en indikation af, at der kan være trivselsproblemer på arbejdspladsen. Det påvirker produktiviteten negativt, så vi er nødt til at kunne få tingene på bordet," siger Thomas Q. Christensen.
FOA-formand Dennis Kristensen mener ikke, at arbejdsgiverne skal have ret til at vide, hvad de ansatte fejler.
"Kender arbejdsgiverne dine helbredsforhold kan det føre til, at arbejdsgiveren vil overveje, om du er en af de medarbejdere, der skal satses på i fremtiden, eller om du skal fyres," siger han.