Hvis du var en blyant, hvilken tykkelse ville du så være, og hvorfor? Hvis du var USA's præsident, hvad ville du så gøre som det første?
Spørgsmålene har begge været stillet til jobansøgere fra de to fagforbund Djøf og Business Danmark, der repræsenterer over 100.000 medlemmer.
De overraskende spørgsmål er en del af en trend inden for jobinterview-teknik, der har til formål at aflure reaktionsmønstre hos ansøgeren.
- Når man bliver stillet spørgsmålet om, hvilken bil, man ser sig selv som, så er det mindst ligeså meget reaktionen, når spørgsmålet bliver stillet, som det er svaret, der interesserer arbejdsgiveren, fortæller projektchef Kasper Rubæk fra Business Danmark.
Han hører om jobsamtaler, hvor der har været personer fra virksomhedens HR-afdeling til stede, som kun har haft til formål at kigge kandidatens kropssprog efter i sømmene.
- I dag ved man godt, at kandidaterne kan regne de rigtige svar til 90 procent af spørgsmålene ud. Derfor går virksomhederne i højere grad efter at lure adfærden frem for kompetencer. Og arbejdsgiverne er nødt til at være skarpe, for det er ofte enormt store investeringer, der er på spil, hvis de ansætter den forkerte, siger Kasper Rubæk.
Den økonomiske krise motiverer ekstra til at sikre den helt rigtige person til jobbet. Så ansøgerne kan ligeså godt se i øjnene, at høfligheden bliver kastet overbord til fordel for de lumske spørgsmål, vurderer Rene Rasmussen, der er konsulent hos jurist- og økonomforbundet Djøf.
- Vi hører ofte om sådan noget som, hvilket dyr man ville være, hvis man boede i en zoo. Og så gælder det om at bevare sin kølighed, hvis man ikke føler, man har et godt svar. Man kan spørge, hvorfor det er vigtigt for arbejdsgiveren at vide det. Så har man vist, at man kan bevare overblikket, siger Rene Rasmussen.
Jobbet ender ofte i hænderne på den kandidat, der klarer spørgsmålene bedst, selvom meritterne måske ikke er ligeså prangene som rivalernes, lyder det fra Jobindex, der dagligt har omkring 10.000 jobannoncer.
- Vinderen er ofte den, der bedst formår at overbevise om, at vedkommende virkelig gerne vil jobbet, frem for den, der har lidt bedre faglige kvalifikationer. Det er meget vigtigt for virksomhederne at være sikre på, at personen ikke giver samarbejdsproblemer og siger op efter et halvt år, sige direktør Kaare Danielsen.