Hver anden chef ønsker ikke, at deres medarbejdere bruger sociale medier som eksempelvis Facebook og Twitter i arbejdstiden.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af interesseorganisationen Lederne.
Undersøgelsen bør give anledning til, at cheferne får en diskussion omkring, hvordan man skal gribe udfordringen med sociale medier an, mener Ledernes rådgivningschef Vibeke Skytte.
"For nogle virksomheder vil det jo være helt ude i skoven at lave forbud, og for andre vil det være rigtig fornuftigt. Jeg tror, man skal være meget bevidst om, hvad man vil bruge det til," siger hun.
Er undersøgelsen et udtryk for, at der er mange emsige chefer?
"Nej, det mener jeg ikke. Men det er udtryk for, at de er splittede."
Vibeke Skytte advarer dog mod at have for restriktive regler omkring sociale medier, da det vil kunne skræmme unge mennesker væk.
LO: Lav aftale i fredstid
LO kalder undersøgelsen forventelig og mener, at det er op til den enkelte arbejdsplads sammen med tillidsrepræsentanterne at få lavet en politik omkring brugen af sociale medier, mens der er "fredstid".
"Det er ikke noget, lederne kan have en stiltiende holdning om, så man pludselig bliver bebrejdet for at bruge sociale medier i arbejdstiden, som vi allerede har set eksempler på" siger Lizette Risgaard, næstformand i LO.
Normalt om fem år
Internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen mener, at nye fænomener som sociale medier er omgærdet af en vis skepsis, alene fordi de er nye. Men den skepsis vil være væk om få år, hvor det i stedet er andre teknologi-fænomener, alle vil være bekymrede for.
Han stiller sig dog skeptisk overfor, at så mange chefer ikke ønsker, at deres medarbejdere bruger sociale medier.
"Jeg synes at det tal lyder meget højt, men hvis man har medarbejdere, som i hverdagen sidder og har mere lyst til at være på Facebook end at lave deres arbejde, så har man nok et helt andet problem, der ikke handler om sociale medier," siger han.
Telefon forstyrrer mere
Anders Colding-Jørgensen henviser desuden til undersøgelser, der viser, at det faktisk er langt mindre forstyrrende at bruge f.eks. Facebook-chat frem for telefon.
"På chatten springer man alle høflighedsfraserne over og går lige til sagen. Derfor giver det meget lidt mening, hvis man fokuserer udelukkende på en tjeneste som Facebook eller Twitter."
1781 medlemmer af interesseorganisationen Lederne har medvirket i en undersøgelse omkring sociale medier - Facebook, Twitter og LinkedIn.
Her er et udpluk af spørgsmålene.
Må medarbejderne i din virksomhed bruge sociale medier, eksempelvis Facebook, LinkedIn, Twitter i arbejdstiden?
Ja: 48 %
Nej: 52 %
Har der været tilfælde, hvor du har følt det nødvendigt at sætte grænser for eller føre kontrol med medarbejdernes brug af Facebook, LinkedIn, Twitter i arbejdstiden?
Ja: 19 %
Nej: 81 %
Har du en profil på sociale medier eksempelvis Facebook, LinkedIn, Twitter:
Ja: 65 %
Nej: 35 %
Hvad gør du, når du modtager "venneanmodninger" fra dine medarbejdere og kolleger?
Afviser dem: 32 %
Accepterer dem: 68 %