I fem uger har det været svært at få fat i en taxa i Svendborg.
Så længe har godt 25 chauffører fra Svendborg Taxa valgt gå i strejke på grund af udsigten til at gå ned i løn og andre forringelser i arbejdsforholdene.
Og nogen løsning på konflikten er der ikke udsigt til.
"Vi kan fortsætte længe. Moralen er høj," fastslår næstformand i Svendborgs chaufførklub, Frank Kløver Jørgensen, over for Newspaq.
Konflikten skyldes, at det ikke lykkedes 3F og chaufførerne at forny overenskomsten med Svendborg Taxa.
"Man nedlagde Svendborg Arbejdsgiverforening, og så lagde man den ind under Odense Taxa's Arbejdsgiverforening, og så sagde man, at nu gælder der en ny overenskomst. Det vil sige, at den lokale forhandlingsret her i Svendborg er fjernet," siger Frank Jørgensen.
Den nye overenskomst er ifølge Frank Jørgensen en "fiktiv" overenskomst, der ikke indeholder noget - udover løndumping af værste skuffe.
"Vi vil få 20-30 procent mindre i løn, vi har ingen opsigelsesvarsler, vi får dårligere arbejdstider og samtidig forbyder man folk at tale om løn og arbejdsvilkår med kollegerne," siger Frank Jørgensen, der kan glæde sig over sympatitilkendegivelser fra hele landet.
Flere hundrede taxachaufførerne fra såvel København som Aalborg vil torsdag i næste uge deltage i en sympatiaktion i Svendborg.
"Vi vil gå en tur i Svendborg med vores faner for at markere, at vi siger nej til løndumping og afskaffelse af vores ytringsfrihed," siger Frank Jørgensen.
Direktør i Odense Taxa's Arbejdsgiverfroening, Peter Kjærgaard, mener, at de strejkende chauffører står med en rigtig dårlig sag.
"Strejken er ikke vores problem. Vi har ansat nogle andre chauffører, og desuden kører vognmændene. De strejkende chauffører har fået tilbudt at få den overenskomst, der er i Odense, men det ville de ikke, så jeg ved ikke, hvad de vil opnå," siger han til Newspaq.
Peter Kjærgaard mener ikke, at taxachaufførernes løn- og arbejdsvilkår bliver forringet med den nye overenskomst - udover at garantilønnen per vagt afskaffes.
"Vi kan ikke leve med en garantiløn. Det er en uskik, der aldrig skulle have været indført, og det findes ikke i nogen taxaoverenskomst længere," siger Peter Kjærgaard.