Europæiske transportfirmaer kan ikke længere indgå proforma-aftaler med selvstændige chauffører, som blæser på reglerne og dumper priserne.
Et flertal i Europa-Parlamentet har nemlig besluttet, at selvstændige chauffører skal omfattes af de samme arbejdstidsregler som ansatte chauffører. 383 stemte for, mens 263 stemte imod ved dagens afstemning.
Hver tredje af EU's lastvognschauffører har status som selvstændig og kan i princippet køre i op til 86 timer om ugen til dumpingpriser.
Chaufførerne har nemlig ikke været underlagt de arbejdstidsregler, som ansatte chauffører er underlagt. Men det bliver de nu.
Og det glæder EU-parlamentsmedlem Emilie Turunen fra SF.
"Jeg er utrolig glad for, at vi i dag har fået lukket for snyd og unfair konkurrence i transportbranchen. Nu gælder de samme arbejdstidsregler for alle chauffører," siger hun.
Fakta om selvstændige chauffører:
Mange selvstændige chauffører er reelt ikke selvstændige.
De starter egen virksomhed op, men har kun en eneste kunde, som han eller hun er afhængig af.
Kunden er bestemmende for, hvor meget han kører, og hvad prisen er.
Det kan typisk være større virksomheder, der outsourcer opgaverne, tilbyder chaufføren et kursus, ansætter chaufføren og dikterer priser og arbejdstiden.