Den borgerligt-liberale tænketank Cepos, som 10. marts fejrer sin 10 års fødselsdag, har taget førertrøjen i den politiske debat foran Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-Rådet) og centrum-venstre tænketanken Cevea.
Det vurderer politisk kommentator Rasmus Jønsson.
- Cepos har haft en væsentlig rolle og fået sat mange af sine dagsordener ret solidt i det politiske miljø. Det har været en stor succes, siger Rasmus Jønsson.
Cepos lukrerer på, at politisk journalistik fylder langt mere med TV2 News døgnet rundt samt oprustningen af emnet i DR2 og de fleste dagblade, påpeger han.
- Cepos er foran de andre tænketanke. Cevea er kommet efter det på det seneste, men Cepos spiller stadig i en anden liga. Både som navn og personer er den meget bedre brandet i dansk politik, siger Rasmus Jønsson.
Cepos har lært meget af amerikanske tænketanke som Heritage Foundation og Brookings Institution.
Det siger direktør Michael Ehrenreich fra Det Udenrigspolitiske Selskab med en fortid som Berlingske Tidendes USA-korrespondent, lederskribent og med i chefredaktionen hos Berlingske og Kristeligt Dagblad.
- De har en meget stor betydning, fordi de forener forskning, formidling, politik-udvikling og at deltage i den offentlige debat. De er bindeled mellem politikerne, den akademiske verden og offentligheden. Der ligger deres styrke, siger Michael Ehrenreich.
Tænketanke står stærkt i USA, hvor det offentlige vejer langt mindre end i Danmark. I USA rekrutterer tænketankene tit politikere og embedsmænd, som også ansættes i erhvervslivet, når en nyvalgt præsident ansætter sin stab, påpeger han.
- Det er en metode, Cepos har formået et kopiere og justere og få en meget stor gennemslagskraft, siger Michael Ehrenreich.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.