Siden 1999 er priserne i på den kollektive trafik steget to en halv gange så meget som samfundets generelle priser. Det svarer til, at det nu er en tredjedel dyrere at tage bussen end bilen.
Sådan forholder det sig i hvert fald mange steder i landet, hvor det på 10 år er det blevet 58 pct. dyrere at tage bussen eller toget. Det viser et svar, som transportminister Hans Christian Schmidt (V) netop har sendt til Folketingets trafikudvalg.
I oppositionen mener man, at stigningerne er med til at dræbe den kollektive trafik.
"Den kraftige prisstigning har fået folk til at løbe skrigende væk fra den kollektive trafik. Og med færre passagerer i busserne er man nødt til at skære ned i antallet af busruter, hvilket giver endnu færre passagerer," siger SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr til jp.dk
Og det synspunkt bakkes op by- og trafikforsker Henrik Harder fra Aalborg Universitet, som mener, at prisstigningerne er med til at nedlægge den kollektive trafik i store dele af landet.
"Det er svært at postulere, at den kollektive trafik skal være konkurrencedygtig, når priserne stiger på denne måde. Mange steder er det billigere at køre i privat bil end at rejse kollektivt - her er den kollektive trafik ikke noget seriøst valg. Den stigende pris er udtryk for politikernes manglende lyst til at tage den kollektive trafik alvorligt," forklarer Henrik Harder til avisen.
SF vil sammen med Socialdemokraterne bruge 300 mio. kr. til at sikre, at der ikke bliver nedlagt flere busruter, samt sænke taksten i den kollektive trafik med 20 procent.