Myldretiden betyder, at der er behov for flere busser på gaden morgen og eftermiddag.
Landets buschauffører kender derfor alt til delt arbejdstid, hvor man arbejder nogle timer om morgenen og igen nogle timer om eftermiddagen.
Det fortæller Hans Erik Rasmussen, der er tillidsmand for 600 buschauffører hos Arriva på Østerbro.
Godt ti procent af hans kolleger arbejder fra klokken 6-9 om morgenen og igen fra klokken ca. 14-18.
Til gengæld har de fri alle weekender og helligdage.
"Der er ikke den store rift om at få lov at køre to gange om dagen. Men der er nogle, der vælger det, fordi de bor tæt på og gerne vil have fast fri i weekenderne," siger Hans Erik Rasmussen til Newspaq.
Kollegerne bruger så typisk timerne midt på dagen til at vaske tøj, købe ind eller andre praktiske gøremål.
Nogle, især nyansatte, tvinges dog på delt arbejdstid.
"De lever med det i ét års tid, og så kan de søge andre faste linjer, hvor de kun skal møde én gang om dagen," siger tillidsmanden.
I Aarhus er 50 tidligere kommunalt ansatte rengøringsassistenter tvunget på delt arbejdstid i forbindelse med overdragelsen til det private firma, Compass Group.
Driftsdirektør hos Compass Group, Jan Wilken, siger til Newspaq, at mange ansatte efterspørger delt tjeneste for at komme op på fuld tid.
"Vi har rigtig meget deltidsarbejde, og mange ansatte efterspørger at få flere timer. Og det er ikke nødvendigvis det samme sted, man kan komme til at arbejde. Medarbejderne er nødt til at køre hen et andet sted, og der kan godt være nogle timer imellem," siger han.