Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Brystkræft er den hyppigste kræftform blandt kvinder i Danmark
66 % af danskerne har haft brystkræft inde på livet. Når hver niende kvinde - mor, datter, søster, veninde eller kollega - rammes, er der mange, som påvirkes. Selv blandt yngre danskere mellem 18-34 år kender
53 % nogen, der har eller har haft brystkræft. Det viser en ny analyse, som YouGov har gennemført for hudplejebrandet Derma.
Brystkræft fylder, men talen forstummer
Derma er i år medsponsor på Støt Brysterne-kampagnen og ønsker at være med til at åbne for dialogen om brystkræft, der fylder meget i danskernes bevidsthed. Analysen viser, at hver tredje danske kvinde månedligt eller oftere tænker på risikoen for at få brystkræft. Og 18 % af de danske mænd tænker lige så ofte på risikoen for, at deres kone, kæreste, mor, datter eller veninder rammes af brystkræft.
"Vi vil gerne flage Kræftens Bekæmpelses 'Lad os kæmpe sammen'. Vores analyse viser, at mere end halvdelen af dem, der kender nogen, som har eller har haft brystkræft, slet ikke eller kun sjældent taler om sygdommen. Selv når brystkræft rammer i nærmeste familie, er der stadig 42 % af os, der ikke taler om sygdommen med de berørte. Det vil vi gerne være med til at ændre", udtaler Mikkel Egelund Jensen, administrerende direktør i DermaPharm, der står bag hudplejebrandet Derma.
Dermas analyse viser, at flertallet af danskerne anskuer diagnosen brystkræft som livstruende, men fakta er, at de store fremskridt inden for forskning og behandling har gjort, at brystkræft er en af de kræftformer, der har den største overlevelse.
Tal sammen og sæt fokus på fremskridtene
"Glædeligvis er diagnosticering og forskning kommet så langt, at mere end 8 kvinder ud af 10 bliver raske efter at have fået konstateret brystkræft. Derfor er der god grund til at tale sammen og hjælpe hinanden ved at fokusere og dele viden om fremskridtene, som blandt andet Støt Brysterne-kampagnen er med til", siger Mikkel Egelund Jensen.
Han glæder sig over, at årets kampagne netop sætter fokus på netværket omkring den, der rammes. For det er vigtigt at kæmpe sammen. Det viser også erfaringerne fra de kendte ambassadører for årets Støt Brysterne-kampagne, Christian Friis Bach, Mai-Britt Vingsøe og Karen Simonsen.
Køb, forkæl og støt brysterne
Derma tror på flere forsknings- og behandlingsfremskridt på baggrund af 'Støt Brysterne'-kampagnen og støtter selv - via donationer fra produktsalg - årets kampagne.
Derma har sammensat en økologisk, svane- og allergimærket Derma Eco Woman-forkælelsespakke med rensegel, ansigtscreme, bodylotion og renseservietter. Når du køber Dermas forkælelsespakke, går 50 kroner ubeskåret til Støt Brysterne. Pakken kan kun købes via webshoppen www.derma.dk frem til 30. november, hvor der også er fri fragt.
Dermas hudplejeserie til kvinder, Derma Eco Woman, er både Svanemærket, deklareret i samarbejde med Astma-Allergi Danmark og økologisk certificeret af Ecocert. Disse tre mærker er forbrugernes garanti for, at produkterne bl.a. er helt fri for fx parabener og andre stoffer mistænkt for at være hormonforstyrrende.
Undersøgelsen er foretaget i perioden 22. - 25. august 2014 af analyseinstituttet YouGov og er gennemført blandt 1109 danskere i alderen 18-74 år. Derudover er der er kørt en boost blandt 302 personer, hvor der er brystkræft i nærmeste familie.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.