Administration 

Forbrugeradfærd: Vi er tryghedssøgende vanedyr, når vi køber bil

Familie og venner er vigtige influenter, når vi køber ny bil, ligesom vanens magt og tryghed vejer langt tungere end annoncer, når vi vælger bilmærke. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt 1.511 danskere for Opel Danmark i anledning af et forbruger-eksperiment.

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Vanens magt og tryghed vejer sammen med erfaringer fra familie, venner og egen research langt tungere end annoncer, når vi vælger bilmærke. Både når det gælder bil, computer, tablet og mobiltelefon holder flertallet af danskerne sig desuden til de mærker, de i forvejen kender godt. Det viser en helt ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Opel Danmark blandt 1.511 danskere. Undersøgelsen er lavet i anledning af et eksperiment, hvor en række danskere, der aldrig kunne drømme om at vælge Opel, blindtester bilen i en prøvekørsel under hypnose. Undersøgelsen og resultatet af eksperimentet kan ses på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive - teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

Over 60 procent af de adspurgte i undersøgelsen har et yndlingsbilmærke, når det gælder hverdagsbil og kun 3 procent vil helt sikkert skifte til et andet mærke. Halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen siger desuden, at annoncekampagner ikke var vigtige, sidst de købte eller leasede bil, mens 38 procent angiver familie og venner som vigtige influenter i forhold til valg af bil. Hele 58 procent angiver egen research og interesse som det vigtigste parameter ved valg af bil, ligesom over 70 procent angiver at de vælger bil med fornuften frem for følelserne. Som undersøgelsen peger på, kan vi som forbrugere være svære at flytte, når det gælder præferencer for bestemte brands og mærker. Og det er der, ifølge hjerneforsker og ekstern lektor ved CBS, Jon Wegener, en naturlig forklaring på.

"Vores hjerne er doven - måske fordi verden bliver nemmere at navigere i, når alting er puttet i kasser. Den fastlåser os derfor i vores opfattelser, lukker af for nye indtryk - og leder efter bekræftelse på de forudindtagelser, vi har i forvejen. Det gælder ikke kun for biler, men også for andre produkter, vores holdninger til andre mennesker og i det hele taget i mange af livets sammenhænge," siger Jon Wegener.

Hjernen på autopilotHan understreger, at netop hjernens tendens til at retfærdiggøre alt det, man i forvejen mener er rigtigt, er med til at gøre det svært at forføre folk med reklamer. Især et produkt som biler, der ikke lige ligger på hylderne i supermarkedet, og som forbrugeren derfor sjældent har lejlighed til at opleve. Så hvis forbrugeren af forskellige grunde først har dømt et mærke som værende kedeligt og uattraktivt, kan det være svært at ændre ved den opfattelse. Det samme gælder for andre produkter, mobiltelefoner, vaskepulver - og for den sags skyld også for andre mennesker, som vi af en eller anden grund har set os sure på. Denne såkaldte bekræftelses-bias resulterer i, at vi undervurderer eller helt ignorerer information, der kan afkræfte vores negative opfattelse eller fordomme.

Opel har netop den udfordring, at mange danske privatbilister opfatter mærket som kedeligt. Den opfattelse - eller fordom - har Opel nu forsøgt at udfordre ved at "nulstille" en række ejere af andre bilmærker, som ikke kunne drømme om at vælge Opel. Det foregik via hypnose af en af landets bedste hypnoterapeuter, Michael Rasmussen, som også er ekspert i rygestop og kurerer flyskræk etc. via hypnose. Testpersonerne blev ikke hypnotiseret til at kunne lide Opel, men til at glemme deres forudindfattede meninger om Opel og alle andre bilmærker.

"Opel har investeret mere end 80 milliarder kroner i udvikling af ny teknologi, nye modeller og nye motorer over de sidste fire år. Alligevel er danskerne meget tro mod deres vante bilmærker og undersøgelser viser, at folk stadig opfatter Opel som et lidt kedeligt bilmærke," fortæller Opels marketingchef, Nikolaj Ledet. Han fortsætter:

"Det kan være svært at ændre folks indgroede vaner og forestillinger, uanset hvor mange reklamekampagner man laver. Derfor har vi nu valgt en anderledes måde at fortælle vores historie på, nemlig ved at offentliggøre et forbruger-eksperiment. Vi har lavet forsøget for at undersøge, om fordomme rent faktisk står i vejen for en mere objektiv vurdering af vores mærke, når de rent faktisk prøver at sætte sig i en ny Opel," siger Nikolaj Ledet.

Resultatet af eksperimentet kan ses på film her: på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive -teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

For yderligere information og interview med Nikolaj Ledet og/eller Jon Wegener:

Kontakt Charlotte Sørensen, Crosstown Kommunikation. Tlf. 2685 2820, email: charlotte@crosstown.dk

FAKTA

Det viste Userneeds undersøgelsen, som er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af danskere over hele landet (1.511 respondenter):

61,3 procent har ét bestemt yndlingsmærke, når det gælder hverdags-bil. Om baggrunden for dette angiver 41,7 procent, at det er fordi det er det mærke, de er vant til, 12,9 procent at de kender mærket fra deres barndom, 38 procent at de foretrækker et bestemt design og 38 procent at det er det bilmærke med de bedste køreegenskaber. 7 procent angiver miljøvenlighed som årsagen.

71,9 procent angiver i undersøgelsen, at de vælger bil med fornuften (pris, brændstoføkonomi, familievenlig etc) og 17,9 procent angiver, at de vælger bil med følelserne (design, mærke, prestige, køreglæde etc.).

19 procent ved allerede nu, hvilken bil de vil købe, næste gang de skal købe eller lease ny bil.

17 procent holder sig til det bilmærke, de har i forvejen, når de køber bil.

38,8 procent lytter til erfaringer fra familie og venner, når de køber bil.

58 procent angiver egen research og interesse som det vigtigste parameter ved valg af bil.

3 procent vil helt sikkert skifte til et andet mærke, når de køber bil.

50,9 procent har kun haft 1-3 forskellige bilmærker, mens 39 procent har ejet mere end 3 forskellige bilmærker.

72,9 procent svarer at familiens behov i høj grad eller meget høj grad er vigtige for valg af bil.

52,2 procent svarer, at bilen er en undværlig del af dagligdagen. Samtidigt siger 46,1 procent, at bilen er et transportmiddel, som de ikke har noget specielt forhold til.

15 procent svarer, at bilen er deres kæreste ejendel.

39,3 procent tilbringer 1-5 timer i bilen om ugen og 28,3 procent tilbringer 6-10 timer i bilen om ugen. 11 procent sidder bag rattet i 11-15 timer pr. uge

Om eksperimentet

Som led i eksperimentet "Hypnotized test drive" har Opel fundet en række danskere, som ikke bryder sig om Opel og ikke ville overveje en Opel, næste gang de skulle købe bil. De er blevet interviewet om biler og deres forhold til Opel. Og de har indvilget i at lade sig hypnotisere af en af landets bedste hypnoterapeuter, Michael Rasmusssen. Han er også ekspert i rygestop, kurerer folk for fobier, som flyskræk mv.

Formålet med hypnosen var at "nulstille" forsøgspersonerne, så deres forudfattede meninger mod bilmærker, negative som positive, forsvandt. Herefter fik testpersonerne en prøvetur i en Opel Insignia - med Michael Rasmussen som passager. Og ja, man kan godt køre bil under hypnose. Efter prøveturen blev de taget ud af hypnosen igen og interviewet om deres forhold til Opel - uden at Opel på noget tidspunkt har påvirket dem til at sige det, de gør. Det er testpersonernes egne ord hele vejen igennem.

Forsøgene blev filmet, og det er der kommet en underholdende og tankevækkende film ud af. Filmen kan ses på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive -teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

FOTOS

Vedhæftede fotos viser følgende:

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_2:

Under hypnosen blev forsøgspersonerne bedt om at glemme alle fordomme omkring bilmærker- og logoer. Her ser vi hypnoterapeut Michael Rasmussen med en af de hypnotiserede deltagende, der fortæller hvad han ser på Opel Insigniaens bagende.

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_3:

Under køreturen var alle deltagere hypnotiserede ti at glemme deres fordomme omkring bilmærker- og logoer. Her ses hypnoterapeut Michael Rasmussen med William, 33, der til dagligt kører en BMW.

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_4:

En uge før hypnosen blev alle deltager bedt om at placere Opel og andre bilmærker på en skala fra "kedelig" til "spændende." Her ses Anna Helene, 35, der normalt kører en VW.

For yderligere information og interview med Nikolaj Ledet og/eller Jon Wegener:

Kontakt Charlotte Sørensen, Crosstown Kommunikation. Tlf. 2685 2820. Email: charlotte@crosstown.dk

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

Et kæmpe område med åben ild
Nyheder

Skovbrand hærger danskerparadis

Døren til en politibil
Krimi

Vanvidskørsel: 

19-årig kvinde greb rattet med 110 i timen

To voksne kvinder holder om hinanden, den ene har et barn på skødet
Nyheder

Færgeforlis ved tropeø: 
38 meldt savnet

et potourri af billeder
Debat

Søren Baastrup: Den sindssyge sommerguide

lille flyver ligger på hovedet i mark
Krimi

Fly styrtet på mark

redningsfolk slukker brand
Nyheder

Hamas nærlæser

forslag til våbenhvile

annette heick mellem sine forældre
Kendte

Heick optræder

på Roskilde Festival

billede af en vindmølle
Nyheder

Vestas i flot stigning

helikopter på skyet baggrund
Krimi

Drukneulykke ved

Roskilde Festival

folk solbader på strand
Nyheder

DMI:

Meget mere varme på vej 

rødhåret kvinde og mand i sort jakkesæt
Kendte

Reality-stjerne klar

til Vild med dans

Nyheder

Diddy: Her er dommen

frokosttallerken med laks
Nyheder

Spis det ikke: 

Solgt over hele landet

Nyheder

Flertal udenom regeringen

vil forbyde mandatkøb

Mand sidder ved bord med en kvinde på hver sin side.
Kendte

DiCaprio spottet i København

Mand på den røde løber
Kendte

Få dage før starten:

Rolf dropper touren

pollitilogo på hvid baggrund
Krimi

Lade brændt fuldstændig ned 

Mand med solbriller
Kendte

Kanye West har fået visum annulleret

Togstamme
Nyheder

DSB advarer

Forskellige slags solcreme
Sundhed

Denne solfaktor bør du bruge

Vindmølle
Nyheder

Folkeaktie i voldsom stigning

Ambulance holder på vej
Krimi

Fundet død på vej

To personer under solparaply
Rejser

Sådan dækker rejseforsikringen ved ekstrem varme

tagning fra retssal
Kendte

Jury i Diddy-sag er enige om fire ud af fem anklagepunkter

træer i regnvejr
Nyheder

DMI varsler farligt vejr 

person står udenfor i varmt vejr
Nyheder

2-årig dreng død:

Glemt i varm bil

person på festival
Nyheder

Roskilde Festival:

Varmerekord står for skud

par poserer ved galla
Kendte

Meldes klar til

Vild med dans

Sport

Stor dansk overraskelse

i Wimbledon

billede af restaurant der ligger ved sø
Nyheder

Noma åbner i USA

kokosnød med sugerør
Mad og drikke

Tilbagekalder kokosnød

Kassebil fra Forsvaret
Krimi

Fandt dynamit på loftsrum

gade i randers
Krimi

Karatespark og ukvemsord:

Mand terroriserer gade 

tennisspiller i aktion
Sport

Tauson får første sejr

i Wimbledon

et livreddertårn
Nyheder

Det betyder badeflagene

Et fly i luften
Rejser

Gigantisk handel: SAS køber 55 fly

portrætter af iranske politikere
Krimi

Dansker anholdt og mistænkt for at spionere for Iran

Nyheder

Kongelige fejrer Øresundsbroens jubilæum

et supermarked
Mad og drikke

Vi har EU's dyreste fisk og brød 

et cruiseskib
Helt vildt

Far redder barn som falder over bord fra krydstogstskib

en kop kaffe med mønster
Debat

Kaffeparadokset: Danskerne vil have den bedste kop – bare ikke derhjemme

en elbil ved havnen
Biler

Fire ud af fem nye privatbiler er elbiler

Trump og Musk ved en Tesla
Nyheder

Åben krig: Trump vil knække Musk' selskaber

folk på badebroer i varmen
Nyheder

Fantastisk sommerdag i vente

en Tesla Y
Biler

Tesla er tilbage

Trump og en gråhåret kvinde
Nyheder

Hackere vil offentliggøre regeringens e-mails

Udrykningskøretøjer på en vej
Krimi

22-årig dræbt på motorcykel 

Elon Musk i the oval office
Kendte

Elon Musk vil oprette nyt parti 

livredningstårn og strand i baggrunden
Nyheder

Livreddere fik travl

start på sommerferien

ældre kvinde med stort smil og smuk blå kjole
Kendte

Anne Laxholm: 

Det er synd for dem

falckbil holder ved siden af væltet lastbil
Krimi

Lastbil på hovedet i grøft

to mænd i jakkesæt hilser på hinanden
Nyheder

Forsvarsminister

vil besøge Grønland

pige på scene io blå badedragt med dannebrog
Kendte

Afsløring: Fra Grand

Prix til Vild med dans

Nyheder

Danske Vestas lukker i rødt 

varebil holder smadret på motorvej
Krimi

Motorvej blokeret:

Op til tre timers ventetid

meget varmt sydpå i europa
Nyheder

Danske rejseselskaber

giver gæster varmeråd

logo på legoland parken
Nyheder

Legoland i rekordsalg

stor bygning i centrum af aarhus
Krimi

Udvist: Voldtog

og røvede prostituerede 

politi til stede på vej
Krimi

Ramt af bus:

Fodgænger død 

par poserer
Nyheder

Vild med dans-stjerne:

En mavepuster

ødelagt lastbil
Krimi

Lastbil brager ind i gangbro 

par poserer ved galla
Kendte

57-årige Boris Becker:

Far for femte gang 

to fodboldspillere fejrer
Krimi

Bar spansk fodboldtrøje:

Skal i fængsel 

skilt foran bilka
Helt vildt

Efterlyser Bilka-millionær 

mand poserer
Krimi

Jes Dorphs millionkrav

afgøres inden jul 

dansere poserer
Film og TV

Slut med Vild med dans 

Nyheder

Facebook vil bruge

dine private billeder 

mand smiler
Kendte

Thomas Evers:

Det har ændret mit liv

dansepar poserer
Kendte

Tak for dansen:

Her er alle vinderne

i Vild med dans

Nyheder

Snigskytte dræber to

brandmænd 

storke i rede
Dyreliv

Danmarks storke skal klare sig selv 

folk bader
Nyheder

Solrig start på ugen

- men så kommer regnen

politi til stede ved butik
Krimi

Maskeret mand på cykel

skød mod kiosk

Sport

Lionel Messi ydmyget

Nyheder

Skandaliseret politier gør comeback

Fire brudepiger på vej til bryllup
Kongelige

Prinsessens datter

springer ud:

Biseksuel

Politimand ved væltet stillads
Krimi

Kraftigt vindstød vælter stort stillads

Mand op den røde løber smiler
Kendte

Seebach forsonet med sin bror

kontanter og kort i hånd på mand ved hæveautomat.
Nyheder

Nu kommer der gebyr på kontanter