Administration 

Forbrugeradfærd: Vi er tryghedssøgende vanedyr, når vi køber bil

Familie og venner er vigtige influenter, når vi køber ny bil, ligesom vanens magt og tryghed vejer langt tungere end annoncer, når vi vælger bilmærke. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt 1.511 danskere for Opel Danmark i anledning af et forbruger-eksperiment.

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Vanens magt og tryghed vejer sammen med erfaringer fra familie, venner og egen research langt tungere end annoncer, når vi vælger bilmærke. Både når det gælder bil, computer, tablet og mobiltelefon holder flertallet af danskerne sig desuden til de mærker, de i forvejen kender godt. Det viser en helt ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Opel Danmark blandt 1.511 danskere. Undersøgelsen er lavet i anledning af et eksperiment, hvor en række danskere, der aldrig kunne drømme om at vælge Opel, blindtester bilen i en prøvekørsel under hypnose. Undersøgelsen og resultatet af eksperimentet kan ses på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive - teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

Over 60 procent af de adspurgte i undersøgelsen har et yndlingsbilmærke, når det gælder hverdagsbil og kun 3 procent vil helt sikkert skifte til et andet mærke. Halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen siger desuden, at annoncekampagner ikke var vigtige, sidst de købte eller leasede bil, mens 38 procent angiver familie og venner som vigtige influenter i forhold til valg af bil. Hele 58 procent angiver egen research og interesse som det vigtigste parameter ved valg af bil, ligesom over 70 procent angiver at de vælger bil med fornuften frem for følelserne. Som undersøgelsen peger på, kan vi som forbrugere være svære at flytte, når det gælder præferencer for bestemte brands og mærker. Og det er der, ifølge hjerneforsker og ekstern lektor ved CBS, Jon Wegener, en naturlig forklaring på.

"Vores hjerne er doven - måske fordi verden bliver nemmere at navigere i, når alting er puttet i kasser. Den fastlåser os derfor i vores opfattelser, lukker af for nye indtryk - og leder efter bekræftelse på de forudindtagelser, vi har i forvejen. Det gælder ikke kun for biler, men også for andre produkter, vores holdninger til andre mennesker og i det hele taget i mange af livets sammenhænge," siger Jon Wegener.

Hjernen på autopilotHan understreger, at netop hjernens tendens til at retfærdiggøre alt det, man i forvejen mener er rigtigt, er med til at gøre det svært at forføre folk med reklamer. Især et produkt som biler, der ikke lige ligger på hylderne i supermarkedet, og som forbrugeren derfor sjældent har lejlighed til at opleve. Så hvis forbrugeren af forskellige grunde først har dømt et mærke som værende kedeligt og uattraktivt, kan det være svært at ændre ved den opfattelse. Det samme gælder for andre produkter, mobiltelefoner, vaskepulver - og for den sags skyld også for andre mennesker, som vi af en eller anden grund har set os sure på. Denne såkaldte bekræftelses-bias resulterer i, at vi undervurderer eller helt ignorerer information, der kan afkræfte vores negative opfattelse eller fordomme.

Opel har netop den udfordring, at mange danske privatbilister opfatter mærket som kedeligt. Den opfattelse - eller fordom - har Opel nu forsøgt at udfordre ved at "nulstille" en række ejere af andre bilmærker, som ikke kunne drømme om at vælge Opel. Det foregik via hypnose af en af landets bedste hypnoterapeuter, Michael Rasmussen, som også er ekspert i rygestop og kurerer flyskræk etc. via hypnose. Testpersonerne blev ikke hypnotiseret til at kunne lide Opel, men til at glemme deres forudindfattede meninger om Opel og alle andre bilmærker.

"Opel har investeret mere end 80 milliarder kroner i udvikling af ny teknologi, nye modeller og nye motorer over de sidste fire år. Alligevel er danskerne meget tro mod deres vante bilmærker og undersøgelser viser, at folk stadig opfatter Opel som et lidt kedeligt bilmærke," fortæller Opels marketingchef, Nikolaj Ledet. Han fortsætter:

"Det kan være svært at ændre folks indgroede vaner og forestillinger, uanset hvor mange reklamekampagner man laver. Derfor har vi nu valgt en anderledes måde at fortælle vores historie på, nemlig ved at offentliggøre et forbruger-eksperiment. Vi har lavet forsøget for at undersøge, om fordomme rent faktisk står i vejen for en mere objektiv vurdering af vores mærke, når de rent faktisk prøver at sætte sig i en ny Opel," siger Nikolaj Ledet.

Resultatet af eksperimentet kan ses på film her: på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive -teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

For yderligere information og interview med Nikolaj Ledet og/eller Jon Wegener:

Kontakt Charlotte Sørensen, Crosstown Kommunikation. Tlf. 2685 2820, email: charlotte@crosstown.dk

FAKTA

Det viste Userneeds undersøgelsen, som er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af danskere over hele landet (1.511 respondenter):

61,3 procent har ét bestemt yndlingsmærke, når det gælder hverdags-bil. Om baggrunden for dette angiver 41,7 procent, at det er fordi det er det mærke, de er vant til, 12,9 procent at de kender mærket fra deres barndom, 38 procent at de foretrækker et bestemt design og 38 procent at det er det bilmærke med de bedste køreegenskaber. 7 procent angiver miljøvenlighed som årsagen.

71,9 procent angiver i undersøgelsen, at de vælger bil med fornuften (pris, brændstoføkonomi, familievenlig etc) og 17,9 procent angiver, at de vælger bil med følelserne (design, mærke, prestige, køreglæde etc.).

19 procent ved allerede nu, hvilken bil de vil købe, næste gang de skal købe eller lease ny bil.

17 procent holder sig til det bilmærke, de har i forvejen, når de køber bil.

38,8 procent lytter til erfaringer fra familie og venner, når de køber bil.

58 procent angiver egen research og interesse som det vigtigste parameter ved valg af bil.

3 procent vil helt sikkert skifte til et andet mærke, når de køber bil.

50,9 procent har kun haft 1-3 forskellige bilmærker, mens 39 procent har ejet mere end 3 forskellige bilmærker.

72,9 procent svarer at familiens behov i høj grad eller meget høj grad er vigtige for valg af bil.

52,2 procent svarer, at bilen er en undværlig del af dagligdagen. Samtidigt siger 46,1 procent, at bilen er et transportmiddel, som de ikke har noget specielt forhold til.

15 procent svarer, at bilen er deres kæreste ejendel.

39,3 procent tilbringer 1-5 timer i bilen om ugen og 28,3 procent tilbringer 6-10 timer i bilen om ugen. 11 procent sidder bag rattet i 11-15 timer pr. uge

Om eksperimentet

Som led i eksperimentet "Hypnotized test drive" har Opel fundet en række danskere, som ikke bryder sig om Opel og ikke ville overveje en Opel, næste gang de skulle købe bil. De er blevet interviewet om biler og deres forhold til Opel. Og de har indvilget i at lade sig hypnotisere af en af landets bedste hypnoterapeuter, Michael Rasmusssen. Han er også ekspert i rygestop, kurerer folk for fobier, som flyskræk mv.

Formålet med hypnosen var at "nulstille" forsøgspersonerne, så deres forudfattede meninger mod bilmærker, negative som positive, forsvandt. Herefter fik testpersonerne en prøvetur i en Opel Insignia - med Michael Rasmussen som passager. Og ja, man kan godt køre bil under hypnose. Efter prøveturen blev de taget ud af hypnosen igen og interviewet om deres forhold til Opel - uden at Opel på noget tidspunkt har påvirket dem til at sige det, de gør. Det er testpersonernes egne ord hele vejen igennem.

Forsøgene blev filmet, og det er der kommet en underholdende og tankevækkende film ud af. Filmen kan ses på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive -teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

FOTOS

Vedhæftede fotos viser følgende:

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_2:

Under hypnosen blev forsøgspersonerne bedt om at glemme alle fordomme omkring bilmærker- og logoer. Her ser vi hypnoterapeut Michael Rasmussen med en af de hypnotiserede deltagende, der fortæller hvad han ser på Opel Insigniaens bagende.

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_3:

Under køreturen var alle deltagere hypnotiserede ti at glemme deres fordomme omkring bilmærker- og logoer. Her ses hypnoterapeut Michael Rasmussen med William, 33, der til dagligt kører en BMW.

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_4:

En uge før hypnosen blev alle deltager bedt om at placere Opel og andre bilmærker på en skala fra "kedelig" til "spændende." Her ses Anna Helene, 35, der normalt kører en VW.

For yderligere information og interview med Nikolaj Ledet og/eller Jon Wegener:

Kontakt Charlotte Sørensen, Crosstown Kommunikation. Tlf. 2685 2820. Email: charlotte@crosstown.dk

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

en bil på et fortov
Krimi

Fodgænger i alvorlig ulykke

kraner i bybilledet
Krimi

Mand er faldet ned fra kran under arbejde

Nyheder

Harvey Weinsteins voldtægtsdom omstødt

en sangerinde på scenen
Kendte

Superstjerne flyver første klasse - datteren på monkey

Sukkenes bro i Venedig
Rejser

Tusinder køber billet til Venedig 

portræt mand
Kendte

Populær vært

må trække stikket

portræt mand
Krimi

Politiet efterlyser:
Tag ikke kontakt

logo på retsbygning
Krimi

Forældre må ikke

kramme deres søn 

Mand og kvinde
Nyheder

Nye billeder: Sådan

har du aldrig set dem

Mand og kvinde
Kendte

Flytter sammen

Nyheder

Børsen: Driften er normal

Mand og kvinde
Kendte

Nyt ansigt for

150.000 kroner

rød mælle
Sport

Vingerne er faldet af

kø på motorvej
Krimi

Hagl skaber

kaos på motorvej

portræt mand
Nyheder

Tre skibe angrebet

Nyheder

Vi sætter stadig

hveder på bordet

portræt mand
Nyheder

Forlanger svar om

massegrave i Gaza

et par sidder ved et telt
Livsstil

Campingpladser er populære – campingvogne er ikke

kastrup lufthavn
Nyheder

Flystrejke aflyser fly fra Københavns Lufthavn

en lille bil ved den røde løber
Biler

Pioneren Prius

en auktionarius
Helt vildt

Klimt-maleri solgt for 224 mio. kroner

demonstranter med et flag
Nyheder

Rapper dømt til døden 

En smadret bil på en vej
Krimi

Kvinde dræbt i ulykke – mand fængslet

en kæmpe villa ned til en sø
Livsstil

Her er landets dyreste boliger

Nyheder

Boeing i stor krise

en by i et rødt skær
Helt vildt

Athen ser rødt

Mand med indkøbsvogn fyldt med øl og sodavand
Nyheder

Grænsehandel med øl og sodavand lever på lånt tid

Kim Kardashian og Kanye West
Kendte

Superstjerne vil lave porno

Gamle bygninger set ude fra
Krimi

Fem drenge tiltalt for vold på Herlufsholm Kostskole

Lyshåret kvinde foran flag
Kendte

Elvira Pitzner er gravid

Nyheder

Anbefaler prøver i skolen med kunstig intelligens

mand smiler
Kongelige

Grev Nikolais store brøler

Blå blink på politibil
Nyheder

To børn fundet døde i Sverige

Kø på landevej
Nyheder

Dødsulykke:

Hovedvej helt lukket

Biblioteksbygning set ude fra
Nyheder

Politiet skyder og dræber mand på bibliotek

Kvinde poserer på rød løber
Kendte

Fotograf var uvilligt vidne til stjernes bilsex

Mand taler med to kvinder
Debat

Søren Baastrup: Bål, brunsviger og bodyshaming

sanger på scenen
Kendte

Johnny Cash

klar med nyt album 

kvinde med rødt øje
Kongelige

Dronningen ser rødt 

tyk person holder sig på dellerne
Sundhed

Ung forsker:

BMI er forældet

butik smadret
Biler

Smadrede ind i Netto:

Nu kaldes bilen tilbage

politi til stede på vej
Krimi

Politiet massivt til stede

i boligområde 

Nyheder

Dommer til Trump-advokat:

Du er ved at miste al

troværdighed

person ser tv
Film og TV

Streamingtjeneste

vil stoppe deling af

koder 

Retten i aarhus set udefra
Krimi

Tasketyve gik efter ældre kvinder

mand går med alligator
Helt vildt

Video: Nedlægger

alligator på åben gade

folk på vej ind i bygning
Mad og drikke

Stopper salg af

chokolade

Politifolk og en politibil i en skolegård.
Krimi

Seks syrebomber

kastet ind i skolegård

Katerina og Elvira Pitzner på den røde løber.
Kendte

Diamantfamilien

afslører forlovelse

Siden af en politibil
Krimi

16-årig dreng anholdt

efter bombetrussel

En lilla skattekiste
Nyheder

Ægte dansk skattejagt:

Gemmer kiste med

500.000 kroner 

Fra folketinget
Nyheder

Løsgænger

stifter nyt parti

En kuglepen på en lottokupon
Helt vildt

Bliver aldrig

vildere

Hylder i et supermarked.
Nyheder

Dårligt nyt for

forbrugerne

Ulrik Sjølin
Krimi

Betjent brød regel -

tiltalt blev frifundet

Lars Ulrich bag trommerne medtungen ud af munden
Kendte

Koster 48 millioner

En travl hospitalsgang
Nyheder

Frygter for

patientsikkerheden

Nyheder

Gløder blusser

op på Børsen

En helikopter i luften
Nyheder

Helikoptere støder sammen

i luften: 10 personer døde

Kronprins Christian i profil i jakkesæt.
Nyheder

Sneg sig ind til

Christians fødselsdag

Nyheder

Anders Fogh:
Tjener millioner

portræt kvinde
Kendte

Nu er hun hacket

logo på bil
Nyheder

Fortsat brandvagt ved Børsen 

to piger hopper ibassin
Nyheder

Varmen er på vej

Mand og kvinde
Kendte

Er endelig blevet forældre

netto logo
Krimi

Politi søger vidne: Ramt

af bil ved kassen i Netto

statue foran rød bygning
Krimi

Læge havde samleje

med psykiatrisk patient

portræt mand
Nyheder

Trump:

En trist dag for USA

tre hundehvalpe
Nyheder

Efter mishandling:

Klar til adoption 

portræt mand
Nyheder

Asylansøgere til Rwanda 

mønter
Nyheder

Er der penge

på vej til dig?

en mand på krykker
Kongelige

Kong Harald drosler ned

en ladestation
Biler

Ladepark indvies:
Her kan du lade gratis

sammenkopieret billede med mand og politi
Krimi

OVERBLIK: 
Seks dømt - kvinde ankede og fik to år mere for drab på 40-årige Frank Nørgaard

et par foran et hus og to biler
Kendte

Janni Ree:

Det er en lodret løgn

bygninger set fra vejen
Nyheder

Friskole begæret konkurs

en ældre mand
Kongelige

Kong Harald i arbejdstøjet efter sygemelding

Pr på den røde løber
Kendte

DR-vært gravid

et valgsted
Nyheder

Populær feriedestination tager ved valg et skridt mod Kina