Administration 

Forbrugeradfærd: Vi er tryghedssøgende vanedyr, når vi køber bil

Familie og venner er vigtige influenter, når vi køber ny bil, ligesom vanens magt og tryghed vejer langt tungere end annoncer, når vi vælger bilmærke. Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget blandt 1.511 danskere for Opel Danmark i anledning af et forbruger-eksperiment.

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Vanens magt og tryghed vejer sammen med erfaringer fra familie, venner og egen research langt tungere end annoncer, når vi vælger bilmærke. Både når det gælder bil, computer, tablet og mobiltelefon holder flertallet af danskerne sig desuden til de mærker, de i forvejen kender godt. Det viser en helt ny undersøgelse, som Userneeds har foretaget for Opel Danmark blandt 1.511 danskere. Undersøgelsen er lavet i anledning af et eksperiment, hvor en række danskere, der aldrig kunne drømme om at vælge Opel, blindtester bilen i en prøvekørsel under hypnose. Undersøgelsen og resultatet af eksperimentet kan ses på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive - teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

Over 60 procent af de adspurgte i undersøgelsen har et yndlingsbilmærke, når det gælder hverdagsbil og kun 3 procent vil helt sikkert skifte til et andet mærke. Halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen siger desuden, at annoncekampagner ikke var vigtige, sidst de købte eller leasede bil, mens 38 procent angiver familie og venner som vigtige influenter i forhold til valg af bil. Hele 58 procent angiver egen research og interesse som det vigtigste parameter ved valg af bil, ligesom over 70 procent angiver at de vælger bil med fornuften frem for følelserne. Som undersøgelsen peger på, kan vi som forbrugere være svære at flytte, når det gælder præferencer for bestemte brands og mærker. Og det er der, ifølge hjerneforsker og ekstern lektor ved CBS, Jon Wegener, en naturlig forklaring på.

"Vores hjerne er doven - måske fordi verden bliver nemmere at navigere i, når alting er puttet i kasser. Den fastlåser os derfor i vores opfattelser, lukker af for nye indtryk - og leder efter bekræftelse på de forudindtagelser, vi har i forvejen. Det gælder ikke kun for biler, men også for andre produkter, vores holdninger til andre mennesker og i det hele taget i mange af livets sammenhænge," siger Jon Wegener.

Hjernen på autopilotHan understreger, at netop hjernens tendens til at retfærdiggøre alt det, man i forvejen mener er rigtigt, er med til at gøre det svært at forføre folk med reklamer. Især et produkt som biler, der ikke lige ligger på hylderne i supermarkedet, og som forbrugeren derfor sjældent har lejlighed til at opleve. Så hvis forbrugeren af forskellige grunde først har dømt et mærke som værende kedeligt og uattraktivt, kan det være svært at ændre ved den opfattelse. Det samme gælder for andre produkter, mobiltelefoner, vaskepulver - og for den sags skyld også for andre mennesker, som vi af en eller anden grund har set os sure på. Denne såkaldte bekræftelses-bias resulterer i, at vi undervurderer eller helt ignorerer information, der kan afkræfte vores negative opfattelse eller fordomme.

Opel har netop den udfordring, at mange danske privatbilister opfatter mærket som kedeligt. Den opfattelse - eller fordom - har Opel nu forsøgt at udfordre ved at "nulstille" en række ejere af andre bilmærker, som ikke kunne drømme om at vælge Opel. Det foregik via hypnose af en af landets bedste hypnoterapeuter, Michael Rasmussen, som også er ekspert i rygestop og kurerer flyskræk etc. via hypnose. Testpersonerne blev ikke hypnotiseret til at kunne lide Opel, men til at glemme deres forudindfattede meninger om Opel og alle andre bilmærker.

"Opel har investeret mere end 80 milliarder kroner i udvikling af ny teknologi, nye modeller og nye motorer over de sidste fire år. Alligevel er danskerne meget tro mod deres vante bilmærker og undersøgelser viser, at folk stadig opfatter Opel som et lidt kedeligt bilmærke," fortæller Opels marketingchef, Nikolaj Ledet. Han fortsætter:

"Det kan være svært at ændre folks indgroede vaner og forestillinger, uanset hvor mange reklamekampagner man laver. Derfor har vi nu valgt en anderledes måde at fortælle vores historie på, nemlig ved at offentliggøre et forbruger-eksperiment. Vi har lavet forsøget for at undersøge, om fordomme rent faktisk står i vejen for en mere objektiv vurdering af vores mærke, når de rent faktisk prøver at sætte sig i en ny Opel," siger Nikolaj Ledet.

Resultatet af eksperimentet kan ses på film her: på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive -teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

For yderligere information og interview med Nikolaj Ledet og/eller Jon Wegener:

Kontakt Charlotte Sørensen, Crosstown Kommunikation. Tlf. 2685 2820, email: charlotte@crosstown.dk

FAKTA

Det viste Userneeds undersøgelsen, som er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af danskere over hele landet (1.511 respondenter):

61,3 procent har ét bestemt yndlingsmærke, når det gælder hverdags-bil. Om baggrunden for dette angiver 41,7 procent, at det er fordi det er det mærke, de er vant til, 12,9 procent at de kender mærket fra deres barndom, 38 procent at de foretrækker et bestemt design og 38 procent at det er det bilmærke med de bedste køreegenskaber. 7 procent angiver miljøvenlighed som årsagen.

71,9 procent angiver i undersøgelsen, at de vælger bil med fornuften (pris, brændstoføkonomi, familievenlig etc) og 17,9 procent angiver, at de vælger bil med følelserne (design, mærke, prestige, køreglæde etc.).

19 procent ved allerede nu, hvilken bil de vil købe, næste gang de skal købe eller lease ny bil.

17 procent holder sig til det bilmærke, de har i forvejen, når de køber bil.

38,8 procent lytter til erfaringer fra familie og venner, når de køber bil.

58 procent angiver egen research og interesse som det vigtigste parameter ved valg af bil.

3 procent vil helt sikkert skifte til et andet mærke, når de køber bil.

50,9 procent har kun haft 1-3 forskellige bilmærker, mens 39 procent har ejet mere end 3 forskellige bilmærker.

72,9 procent svarer at familiens behov i høj grad eller meget høj grad er vigtige for valg af bil.

52,2 procent svarer, at bilen er en undværlig del af dagligdagen. Samtidigt siger 46,1 procent, at bilen er et transportmiddel, som de ikke har noget specielt forhold til.

15 procent svarer, at bilen er deres kæreste ejendel.

39,3 procent tilbringer 1-5 timer i bilen om ugen og 28,3 procent tilbringer 6-10 timer i bilen om ugen. 11 procent sidder bag rattet i 11-15 timer pr. uge

Om eksperimentet

Som led i eksperimentet "Hypnotized test drive" har Opel fundet en række danskere, som ikke bryder sig om Opel og ikke ville overveje en Opel, næste gang de skulle købe bil. De er blevet interviewet om biler og deres forhold til Opel. Og de har indvilget i at lade sig hypnotisere af en af landets bedste hypnoterapeuter, Michael Rasmusssen. Han er også ekspert i rygestop, kurerer folk for fobier, som flyskræk mv.

Formålet med hypnosen var at "nulstille" forsøgspersonerne, så deres forudfattede meninger mod bilmærker, negative som positive, forsvandt. Herefter fik testpersonerne en prøvetur i en Opel Insignia - med Michael Rasmussen som passager. Og ja, man kan godt køre bil under hypnose. Efter prøveturen blev de taget ud af hypnosen igen og interviewet om deres forhold til Opel - uden at Opel på noget tidspunkt har påvirket dem til at sige det, de gør. Det er testpersonernes egne ord hele vejen igennem.

Forsøgene blev filmet, og det er der kommet en underholdende og tankevækkende film ud af. Filmen kan ses på www.opel.dk/erfaring-opel/hypnotizedtestdrive -teaser/forpremierefilm om eksperimentet klar fra den 24. maj, hele filmen offentliggøres 26. maj.

FOTOS

Vedhæftede fotos viser følgende:

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_2:

Under hypnosen blev forsøgspersonerne bedt om at glemme alle fordomme omkring bilmærker- og logoer. Her ser vi hypnoterapeut Michael Rasmussen med en af de hypnotiserede deltagende, der fortæller hvad han ser på Opel Insigniaens bagende.

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_3:

Under køreturen var alle deltagere hypnotiserede ti at glemme deres fordomme omkring bilmærker- og logoer. Her ses hypnoterapeut Michael Rasmussen med William, 33, der til dagligt kører en BMW.

OPEL_Hypnotized_Test_Drive_4:

En uge før hypnosen blev alle deltager bedt om at placere Opel og andre bilmærker på en skala fra "kedelig" til "spændende." Her ses Anna Helene, 35, der normalt kører en VW.

For yderligere information og interview med Nikolaj Ledet og/eller Jon Wegener:

Kontakt Charlotte Sørensen, Crosstown Kommunikation. Tlf. 2685 2820. Email: charlotte@crosstown.dk

Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

to fodboldspillere jubler
Nyheder

Trump sviner eget

OL-hold:

Radikale galninge 

lionel messi står med begge arme i vejret
Sport

Messi forlader

Barcelona 

mennesker i svømmehal
Nyheder

Ups: Svømmehal

bygget med sten

som ikke tåler fugt 

par poser
Underholdning

DR-pars travle sommer:

Vanvittigt hårdt

hund sidder med mand
Dyreliv

Det skal du vide

før du anskaffer en

“brugt” hund 

Sport

Danmark er i

OL-finalen! 

luftskib hænger i luften
Helt vildt

Kig op: Verdens

største er i Danmark

mor
Kendte

Sødt billede:

Dansk sangerinde har født

hotel set udefra
Krimi

Drukneulykke på hotel:

41-årig mand død  

brande
Nyheder

Vilde billeder:

Grækenland brænder

Sport

Christian Eriksen:

Jeg spiller snart igen

retssat
Krimi

Messerschmidt: Det ligner min underskrift

Drab
Krimi

Ung mand:

Død efter knivstik

stauder
Nyheder

Stauder i haven:

Sådan gør du

simon stenspil
Kendte

Stjernen fra Badehotellet:

Skal være far

NASA
Nyheder

Rumhelikopter sender billeder hjem

Bronze
Sport

Suverænt:

Ny medalje til Danmark

Mascha Vang med kæreste, Troels Krohn Dehli.
Kendte

Reality-stjerne i Vild med dans

Klaus Riskær med cykel
Nyheder

Klaus Riskær opgiver Folketinget

Portræt Barbara Moleko
Kendte

Dansk sangerinde afslører: 

Skal være mor igen

meghan
Kongelige

Fylder 40 midt i krise:

Her er Meghans nye liv

Nyheder

Masser af roser til ny Bille August-film 

Lars Løkke på Færøerne
Kendte

Nyt job til Lars Løkke:

Bliver TV-vært

Henrik Qvortrup og Nanna Thoustrup
Kendte

Henrik Qvortrup:

Her er min kæreste

stor Eriksen-bluse i Parken
Sport

Inter: Eriksen har det godt og er i god form

Barack Obama
Nyheder

Barack Obama aflyser

jim lyngvild
Kendte

Jim Lyngvild:

- Jeg er bange
for at blive spist

baneholdet
Sport

Danmark misser OL-guld med 0,166 sekunder

Keld og Hilda Heick
Kendte

Keld og Hilda: - Coronaen har tæret på pensionen

Jenna Bagge og Albert Rosin Harson
Kendte

Danse-darlings

afsløret

på kærlighedsferie

claus elming
Film og TV

Tilbage på tv:
Seerne får et chok

havnen i tokyo
Sport

Jordskælv rammer OL:
- Taget bevægede sig

piger i solskin
Nyheder

En hund efter sol? Her finder du den onsdag

skagen by
Corona

Skagen
risikerer
nedlukning 

Anders Holch Povlsen smiler
Nyheder

Danmarks rigeste fordobler formuen

Pakke med rullepølse
Mad og drikke

Advarsel: Denne rullepølse kan gøre dig syg

Svævefly i kornmark
Nyheder

17-årig nødlander i svævefly

skolebarn på cykel
Nyheder

Skolestart? Øv trafiksikkerhed med dit barn nu

portræt Thomas Gotthard
Krimi

Sognepræst tilstår drab 

Nyheder

New Yorks guvernør har krænket flere kvinder

Nyheder

Altædende bille kan være på vej til Danmark

Mobiltelefoner i montre
Nyheder

Salget af brugte

mobiltelefoner eksploderer:

Sådan gør du en sikker handel

Tommy Ahlers i Folketingssalen
Nyheder

Tommy Ahlers stopper i Folketinget

Sport

Springsteens datter skubber dansker ud af OL-finale

Soldater ved tank
Nyheder

Tysk våbensamler skal afgive kampvogn

landsted set fra luften
Kendte

Her er årets

største kendishandler

mand smiler fra talerstol
Helt vildt

Nu er han

verdens rigeste

piller og kapsler ligger på bord
Sundhed

Advarer mod kosttilskud:

Kan give alvorlige

leverskader 

håndboldspiller i aktion ved OL i Japan
Sport

Danske håndboldhelte

knuser Norge

mand kigger ind i kameraet
Krimi

Præsten nægter at tale

cykelryttere i styrt
Sport

Danmark i OL-finalen

efter bizart uheld

ic4 tog på skinnerne
Nyheder

Tog-kaos

i Danmark

kajakroer vinker fra kajakken
Sport

Ny dansk OL-medalje

bill gates gestikulerer
Kendte

Bill og Melinda Gates:

Skilsmissen er officiel 

kø til vaccination
Corona

Derfor er danskerne

blandt de mest

vaccinerede i verden

væltede cykelryttere på cykelbane
Sport

Kæmpe drama:

Danmark i bizart uheld

flaske med pesto
Sundhed

Spis ikke

denne pesto

grøndland
Nyheder

Påtale:

Sprang foran i vaccinekø

Axelsen
Sport

Efter triumfen:

Her er Viktors rigtige guld

Beha
Kendte

Mikkel Beha Erichsen:

Sønnen får nyt job

Brand
Nyheder

Brændende Sydeuropa: Turister søger hjælp

Nyheder

Vaccine-tal:

Laveste i tre måneder

Iran
Nyheder

Tankskib angrebet:

Nye spændinger med Iran

Skildpadde
Krimi

Skildpadde stjålet

fra dansk dyrepark

Danfoss
Nyheder

Efter EU-godkendelse:

Danfoss' gør kæmpekøb

Viktor Axelsen
Sport

Rørende billeder:

Tårer af guld

guld
Sport

Suveræne Axelsen: Gulddreng

nyfødt med Fetus-in-fetu-syndromet
Helt vildt

Pige født med
tvilling i maven

Sara Slott
Sport

Sara Slott:

Karrieren slutter med styrt

en våd mobiltelefon
Livsstil

Har du tabt mobilen i wc’et? Sådan kan du - måske - redde den

måger snupper et stykke morgenbrød
Nyheder

Ekspert om kampen mod mågerne: Glem det

lastbil i brand
Krimi

Lastbil i brand på motorvej

hovedbanegården
Krimi

Togkaos - forsinkelser og aflysninger

pandaunge kommer til verden
Dyreliv

Panda har
født tvillinger

jernbaneoverskæringen
Krimi

Tog og to biler
kørt sammen

Anne-Marie Rindom
Sport

Guldvinderen:

Har berømt kæreste

morten messerschimidt
Krimi

Retssag begynder: Det er Messerschmidt tiltalt for

personer på en strand
Nyheder

Sidste uge i skolernes ferie bliver lun og med plads til sol

madpakke
Nyheder

Skolestart:

Gode tricks til madpakken

gistrup
Krimi

Voldsomt slagsmål:

Bed tungen af modstander