Vil du bruge kostbar tid af din sommerferie på at vente på din kuffert ved bagagebåndet i en af verdens lufthavne? Nej vel. Så lad være med at booke billetter h os British Airways eller British Midland Airways (BMI).
På en liste med 29 flyselskaber udarbejdet af Association of European Airlines (AEA) markerer de to britiske selskaber sig som henholdsvis det femte dårligste og dårligste selskab til at levere bagagen til tiden.
Hele 24,5 procent af BMI's 3,3 millioner kunder fik ikke deres bagage, når de landede i perioden april til oktober sidste år. Hos British Airways var det næsten 19 procent af de 23,5 millioner kunder, der måtte kigge langt efter sommertøjet. I flere tilfælde dukkede bagagen slet ikke op, men til selskabernes forsvar skal det nævnes, at bagagen dukkede op indenfor 48 timer i 85 procent af tilfældene.
Næst dårligst på listen ligger den hollandske flygigant KLM, der lod flere end 20 procent af de 15 millioner kunder vente på deres bagage.
For blot to år siden lå SAS som nummer 19. Den plads blev sidste sommer vekslet til en 12. plads over flyselskaber, der er bedst til at få bagagen frem på rette sted. Og det er SAS glad for, men vil gerne gøre det endnu bedre.
Et af problemerne for SAS er, at de har mange kunder, der kommer fra andre selskaber og skal hjem til Skandinavien efter en mellemlanding, siger SAS pressechef, Mikkel Thrane.
"Det er simpelthen her, du står af. Med andre ord får vi flere henvendelser fra personer, der har mistet deres bagage, fordi det er her, de ender. Det er her, de pludselig opdager, at bagagen ikke kommer frem," siger han til Newspaq.
Han understreger, at SAS arbejder hårdt på at komme længere op på listen, men at det bliver svært som et af de store netværksselskaber.
"Flyver du med mange skift undervejs, så er der en større risiko for at det kan gå galt," siger Mikkel Thrane med henvisning til at mange af de selskaber, der ligger bedre på AEA's liste flyver direkte til destinationen uden mellemlandinger.