Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Næsten halvdelen af de 1.029 danskere, som har deltaget i undersøgelsen "Hvad brænder du for", har svaret, at det vigtigste for dem i forhold til at gå på arbejde er: "At jeg kan se meningen med det, jeg laver". Og det gælder både for de offentlige og private arbejdspladser samt alle aldersgrupper. Kun lidt mere end hver 10. peger på lønnens værdi for at skabe god trivsel.
Det er forfatter, foredragsholder og ildsjæl Tommy Krabbe, der står bag undersøgelsen. Og selvom Tommy Krabbe kender værdien af de bløde værdier bedre end de fleste, kommer det alligevel overraskende for ham, at det at gøre en forskel og have indflydelse på sit arbejde er det vigtigste for os danskere.
"Jeg havde bestemt forventet, at de bløde værdier ville score højt, men jeg er alligevel overrasket over, hvor de betyder", siger Tommy Krabbe."
På 2. pladsen handler det om at gøre en forskel, mens muligheden for at sætte sit eget præg på det, man laver, kommer ind som det tredje mest vigtige. Værdien af lønnens skal findes helt nede på en 10. plads.
Det er en god nyhed, mener Tommy Krabbe:
"For selvom krisen bliver ved med at kradse, kan alle være med til at skabe mere mening på arbejdspladsen - og gøre den tydeligere gennem ret simple trin", som han siger.
På det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø er forskeren Thomas Clausen enig. Han bemærker, at oplevelsen af mening i arbejdet er en vigtig ressource i forhold til den enkeltes trivsel i jobbet. Og medarbejdere, der oplever en høj grad af mening i arbejdet har også en mere stabil tilknytning til arbejdsmarkedet i form af lavere risiko for langvarigt sygefravær og førtidigt arbejdsophør.
I forhold til hvad der skaber meningen, henviser Thomas Clausen til forskning, der viser, at opfyldelsen af nogle psykologiske og sociale behov i arbejdssituationen, som fx oplevelse af et klart formål med arbejdsopgaverne, tilstrækkelig selvstændighed i opgaveløsningen og positive relationer til andre, netop er med til at skabe mening og trivsel i arbejdslivet.
Det er primært folk med interesse for begrebet "ildsjæle", der har deltaget i undersøgelsen. Derfor er den måske ikke repræsentativ for danskerne generelt. Men det styrker kun undersøgelsens relevans, mener Tommy Krabbe:
"Uanset hvilken faggruppe eller virksomhedstype, der er tale om, så ved vi jo, at det er de, der brænder mest, som skaber de største resultater. Derfor er det i krisetid helt afgørende, at vi ser på, hvordan vi skaber flere ildsjæle, og her er vejen altså først og fremmest brolagt med mening, at gøre en forskel og have indflydelse på sin arbejdsdag".
Yderligere informationer:
Tommy Krabbe Mobiltlf. 28831886.
tommy@ildsjael.dk
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.