Allerede i sommers var der spekulationer, om hvorvidt Nissan var ved at blive opkøbt/slugt af andre bilmærker, men de rygter døde hen. Nu viser det sig, at det er meget værre. Nu tales der åbent om Nissan vil gå konkurs – måske allerede i det nye år.
Men hvordan kunne det gå så galt?
Lad os først kigge på tallene.
Der har været enorme tab det seneste kvartal. Ikke mindre end $100 mio., hvilket betyder, at bundlinjen for året bliver katastrofal. Og kreditvurderingsbureauerne Moody's og Fitch fraråder al investering i bilmærket, da det har milliarder af dollars i gæld ifølge flere medier, blandt andet Financial Times og Caredge.
På trods af et salg på 3.4 mio. styks biler, så er det uhyggeligt langt – helt præcist 400.000 biler – fra budgettet på 3.8 mio.
Og da bilerne som sådan er gode nok og konkurrencedygtige – Avisen.dk har testet flere af mærkets biler – så har ledelsen hos Nissan lavet nogle fatale fejl.
Alt for optimistiske budgetter og forudsigelser har præget regnskabet og på samme tid fået investorer og samarbejdspartnere til at miste tilliden.
Der blev heller ikke signaleret stabilitet, da de varslede massefyringer af arbejdsstyrken og store beskæringer af ledelsens lønninger og bonusser.
Et brandsalg af aktier i Mitsubishi har måske lunet her og nu, men ikke gjort økonomien på sigt særlig stabil.
Og endnu en udfordring, som er det samme for mange bilmærker over hele verden: Det vigtige kinesiske marked er gået fra brandvarmt til lunkent. Ikke mindre end 40% af Nissans samlede omsætning stammer herfra.
Men dels så vil kinesiske forbrugere næsten kun have elbiler (52% i 2024 og estimeret 90% i 2026), og her er Nissan ikke markedsførende. Deres portefølje af bilmodeller er stadigt overvejende biler med forbrændingsmotorer. Og dels er kineserne gradvist blevet ret vilde med deres egne mærker, hvilket især de tyske bilgiganter også kan mærke på den dalende efterspørgsel.
Ydermere taber Nissan penge på hver og en elbil de laver.
Det europæiske marked har forbudt alle forbrændingsmotorer fra og med 2035, og i det hele taget bliver Nissan overhalet af de markedsførende elbiler på markedet såsom Tesla, VW, BYD m.fl.
Så er der overhovedet lys for enden af tunnelen, eller hvis der er, er det så bare et modkørende tog?
Analytikere peger på, at en redning kunne hedde en kinesisk bilfabrikant, som gerne vil have fingre i Nissans enorme kapacitet såsom deres mange fabrikker og ikke mindst know-how rundt om i verden.
Og her peges der på BYD eller Geely, som prospekterne. Sidstnævnte købte Volvo for nogle år siden.
Men samme analytikere spår samtidigt, at det hæderkronede mærke Nissan, som man kender det, er fortid snart.