Bilen, som alle kender, men de færreste kan stave til: Nissan Qashqai har faktisk en del på sin samvittighed. For det var verdens første folkelige SUV/Crossover, som var med til at revolutionere hele bilmarkedet. I dag er de fleste bilmodeller netop mindre SUV'er, og det er bl.a.a takket været Nissans skarpe blik dengang, de introducerede deres første model med det tungevridende navn i 2007.
Avisen.dk testede den tredje generation en dags tid i Sverige i foråret.
Nu fik vi så lov at suse rundt i topudstyrs-modellen med det lange navn: 1.3 MHEV 150 XTRONIC Tekna+.
Det var en 4-cylindret sag med 158 hk. og et moment på 270 Nm. Automatgearkassen er spritny og er en lydefri og meget lækker 7-trins en af slagsen, og accelerationen for den højbenede SUV var acceptabel – 0-100 km/t på lige over 9 sekunder og tophastighed på 200 km/t.
Men nu er Nissan Qashqai heller ikke en bil, der skal sælge sig selv på performance. Men derimod på sin fine plads og meget udstyr, og det gør den.
Først pladsen: Den nye Qashqai er bygget på en helt ny platform fra Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen. Selvom længden er stort set den samme, så er der nu to cm større akselafstand, som betyder bedre plads ved bagsædet. Og bredden er øget tilmed, men vægten er 60 kg. mindre takket været mere brug af kunststoffer og aluminium.
Og ind- og udgangen af bagdørene er gjort lettere ved, at disse nu åbner op i en 90 grader vinkel. Genialt! Hvorfor har ingen tænkt på det før?
Bagagerummet er ligeledes vokset en del. Fra 430 til 504 liter.
Chaufføren kan glæde sig over et meget mere "voksent" udtryk. Overskueligheden er i top, infotainmentet væsentligt forbedret, og gode løsninger som elektrisk p-bremse og auto-hold funktion ved rødt lys. Selv i mindste modeller er der p-sensorer bag, adaptiv fartpilot (ikke standard i billigste version), automatisk bremsning, automatisk nødbremse med genkendelse af fodgængere og cyklister (også ved svingning), vejbaneassistent, skiltegenkendelse, aircondition, naturligvis el-ruder for og bag og LED forlygter.
Vores udstyrsversion kom med panoramaglastag, som giver et skønt lys. Ligeledes var der integreret head-up display (ikke noget med en lille fimset plexiglas-plade), varme i rattet, elsæder – med massage, det ser man ellers kun i meget dyrere biler – og meget mere.
Prisen er ikke attraktiv
Nissan Qashqai var en af danskernes absolutte favoritter i de første to generationer – kåret som Årets Bil i 2019 – bl.a. på grund af prisen, som var helt i bund for så rummelig og veludstyret familiebil, men her knækker det lidt for den nyeste Nissan Qashqai.
Godt nok kan man stadig få den allermest skrabede version for spiselige 274.980 kr. (med 140 hk. og manuelt gear). Men vores testmodel koster 399.980 kr. og med udstyr som denne, er vi på 418.280 kr. Og så er du pludselig oppe og bide skeer med helt andre premiummærker i markedet såsom Audi Q4, VW ID4 og sågar Mercedes-Benz EQA.
Jo, jo, men det er jo også elbiler med stor rabat på registreringsafgiften! Jo, men så tag en Ford Kuga, som også er benzin og i samme segment som Nissan Qashqai ligeledes med benzinmotor. Den koster 100.000 mindre (fra 300.000 kr.), fordi Kugaen har en plugin-hybrid motor. Det samme gælder for en topudstyret Hyundai Tucson, der som plugin-hybrid koster 375.000 kr.
Og det er netop Nissan Qashqais akilleshæl. Den kommer ikke med den afgiftsvenlige plugin-hybrid-teknik, og så falder fars afgiftshammer hårdt. Om Nissan Qashqai er så stor og velintegreret en del af danskernes bilvaner, så den igen bliver en storsællert, eller om den nye – trods fantastisk flot og veludstyret – simpelthen er blevet for dyr, må tiden og salgstallene vise.
Hvorfor?
Fordi du får en på alle måder forbedret og veludstyret Crossover-SUV med masser af plads, gode køreegenskaber og sikkerhedsudstyr.
Hvorfor ikke?
Fordi hvis du vælger de større modeller med udstyr, så kan du få premiummærker til samme pris.