Chauffører er billigt til salg, når det gælder transport i Europa. Og det bliver en varm sag, når der skal vælges en ny transportkommissær i EU i juni, skriver Fagbladet 3F.
Før valget skal vedkommende svare på, hvordan man kan bremse for billige chauffører fra Makedonien og Filippinerne, der hyres til godskørsel i Vesteuropa, selv om begge lande er uden for EU.
- Chauffører og redelige vognmænd presses, fordi europæisk transport har udviklet sig til et stort ræs mod bunden. Dels via misbrug af cabotage-reglerne. Dels via postkasseselskaber og misbrug af arbejdskraft fra lande uden for EU. Den trafik skal vendes via skrappe fælles regler. Første step er klare krav til den kommende kommissær for transport, siger Ole Christensen, der er medlem af EU-parlamentet, Ole Christensen (S).
Han vil blandt andet vide, hvad en kommende transportkommissær vil gøre ved de såkaldte postkasseselskaber, der bruges til at ansætte chauffører i EU-lande, hvor løn, vilkår og regler passer transportfirmaerne bedst.
Desuden satser Ole Christensen på at vinde gehør i EU for en plan, der gerelt strammer reglerne for godstransport med udenlandske lastbiler.