Knap og nap 13 millioner danske kroner hostede køberen op med, da en smadret og udbrændt bunke metal forleden var under hammeren hos det amerikanske auktionshus Sothesby's.
Skrotbunke var - for mange årtier siden - en meget sjælden racerbil i mærket Ferrari.
Der skal kastes både en masse knofedt og en masse knaster efter vraget, hvis det nogensinde skal blive en racerbil igen. Sothesby's
Den har været i hænderne på den tidligere ejer, en Ferrari-samler, siden 1978. Dengang var den også smadret og udbrændt. Det står ikke klart, hvorvidt den både blev totalskadet og brændte i samme ombæring, eller om de to ting er sket på forskellige tidspunkter.
Det står dog klart, at den i sine velmagtsdage tilbage i 1950'erne har kørt adskillige racerløb - først i Europa og siden i USA.
I sine velmagtsdage med racerkøreren Benzoni bag rattet i march 1956. Sothesby's
Den blev specialfremstillet i begyndelsen af 1950'erne som nummer to i rækken af bare 13 biler verden over. Modellen hedder Ferrari Mondial Spider og det var en bil i netop dette design, som blev den første, der sikrede Ferrari sejren i et løb.
Den har løbende været ombygget, men siden den gamle ejer købte den totalskadede bil i 1978, har den stået i en garage.
En ekspert vurdere overfor auktionshuset at det vil komme til at koste op imod 1 million dollars - 6,8 millioner danske kroner - at få bilen sat i stand som den så ud i sin tid og kan køre.
I det mindste, får køberen også en motor med i den vanvittige pris - dog ikke den originale fra 1954, men denne som senere blev sat i bilen. Sothesby's
Men det kan muligvis vise sig at være en god investering, de nye ejer har gjort.
Den dyreste Ferrari, som nogensinde har været under hammeren, blev solgt for vanvittige 330 millioner kroner. Det var en Ferrari 250 GTO fra 1962.