For nyligt blokerede it-afdelingen i den verdensomspændende danskejede Bestseller-koncern for knap 40.000 ansattes adgang til Facebook og andre sociale onlinenetværk.
Læs også: Din chef hader disse websites
Men det skyldtes ikke, at direktionen var trætte af, at medarbejderne brugte for meget tid på Facebook, fastholder Peter Ausum, der er koncernens it-chef.
Overbelastet netværk
"Det skyldes simpelthen, at trafikken til Facebook og andre sociale medier overbelastede vort netværk, der forbinder hovedkontoret med afdelingerne og butikkerne i 44 lande," siger Peter Ausum.
Under 100 af koncernens tusindvis af ansatte har fortsat adgang til netværkssteder som Facebook, Myspace og Twitter. Det er medarbejdere, der arbejder med markedsføring - blandt andet via de sociale netværk.
- Halvdelen af amerikanske virksomheder har forbudt medarbejderne at gå på Facebook i arbejdstiden.
- Der findes ingen statistik over, hvor mange danske virksomheder, der har lukket for adgangen til Facebook.