Arkiv december 2007
_____________________
De er populære som aldrig før.
Alene hjemmesiden Facebook bruges af mindst 220.000 danskere.
Men nu advarer den danske myndighed Datatilsynet mod sociale netværk, hvor brugerne gavmildt deler informationer om venner, aktiviteter, rejser, billeder, kærester og meget mere.
- Det lyder formynderisk at sige, at man helt skal lade være med at bruge disse sider, da de jo er meget populære. Men jeg bruger dem ikke selv, og som borger ville jeg være meget forsigtig med, hvad jeg udleverer på internettet. Det kan nemt misbruges til ting, man ikke havde regnet med, siger Janni Christoffersen, direktør i Datatilsynet.
Advarslen skyldes især, at oplysninger lagt på internettet bliver på internettet for evigt. Også selvom man forsøger at få dem slettet. Et feriebillede af en fuld eller halvnøgen teenager kan altså også findes ved en søgning om 20 eller 30 år.
- Der er en stor forskel på, hvad man siger til en ven i telefonen – og til hvad, man skriver til hinanden på disse sider. Her skal man regne med, at det kan blive gemt for altid, siger Janni Christoffersen.
Facebook undskylder
I USA har en sag om misbrug af data netop ramt FaceBook hårdt.
I aftes erkendte den kun 23-årige direktør Mark Zuckerberg, at FaceBook har delt private oplysninger med andre virksomheder - uden at brugerne har haft mulighed for at sige fra.
- Vi har ikke gjort det godt nok, og det vil jeg gerne undskylde, siger Mark Zuckerberg i en pressemeddelelse.
- Jeg er ikke stolt af, hvordan vi har taklet denne situation, og jeg ved, at vi vil gøre det bedre fremover.
Hjemmesiden er straks blevet ændret, så det er muligt at framelde sig den såkaldte ’Beacon’-ordning.
Arbejder på ordning
De sociale netværkshjemmesider er ofte amerikanske, og derfor ikke underlagt hverken de danske eller europæiske regler om beskyttelsen af data. I Danmark ville nogle af de ting, der foregår på hjemmesiderne højst sandsynligt være ulovlige.
En sammenslutning af datatilsyn i EU-landene ser i øjeblikket nærmere på brugernes sikkerhed ved søgemaskiner. De sociale hjemmesider kan meget vel blive det næste område, hvor der er behov for at få mere beskyttelse af brugernes privatliv.
- Vi kan fra Danmark ikke lovgive om en amerikansk virksomhed, men det hjælper, at der er opmærksomhed på det. På den måde er virksomhederne nødt til at rette ind, siger Janni Christoffersen.
Facebook har omkring 60 millioner brugere på verdensplan.