En ny kampagne kræver, at det bliver forbudt for mænd at gå til prostituerede.
Kampagnen bygger på en række indlæg fra mænd, som støtter et forbud mod sexkøb. Men nu er kampagnen selv kommet i modvind.
Ifølge kritikerne er det formynderisk at forbyde to voksne mennesker at dyrke sex for penge. Det mener blandt andre Christopher Arzrouni, der er særlig rådgiver for fødevareministeren, og som selv blev bedt om at bidrage med et indlæg til kampagnens hjemmeside.
»Ingen skal kriminalisere en frivillig aftale mellem to voksne mennesker. Hvad bliver det næste? At kriminalisere homoseksualitet?« spørger Christopher Arzrouni.
Indlæg slettet
Hans indlæg skulle have været bragt på hjemmesiden tagstillingmand.dk sammen med indlæg af en række kendte mænd som Politikens Tøger Seidenfaden, de Radikales Manu Sareen og filminstruktør Anders Morgenthaler.
Men hans indlæg blev aldrig offentliggjort, da han havde skrevet besvarelsen i et tonefald, der var for sarkastisk for kampagnelederne.:
»Det er forkert, at kvinder kan bestemme over deres egen krop. Kvinder skal ikke kunne bestemme, hvem de går i seng med,« lød det ironisk fra Arzrouni, der kalder kampagnen for »snerpet propaganda.«
Jordemoder og sexolog Vivi Hollænder kritiserer kampagnen for at fremstille prostituerede som hjernedøde ofre.
»Det er dybt krænkende for sexarbejdere at blive behandlet som børn, der ikke er i stand til at tage vare på sig selv. De betragtes som ofre, der ikke kan gøre for, hvad de selv gør. Og så overlader man endda ansvaret til mænd, som ingen forstand har på det, andet end at de er mænd,« siger Vivi Hollænder, talskvinde for Seksualpolitisk Forum.
»Mændene har lyttet til kvindesagsforkæmpernes fordomme. Nu er de med til at dæmonisere mænds seksualitet,« siger hun.
Ifølge professor i filosofi Ole Thyssen fra Copenhagen Business School er kampagnen imod sexkøb et led i en moraliserende tidsånd.
Kontrolfeber hærger
»Der hærger en forbedringsfeber i de vestlige samfund. En slags kontrolfeber, hvor de gode ting skal registreres og kontrolleres. Argumentet er, at hvis man selv har sit på det tørre, så kan man ikke have noget imod at blive kontrolleret,« siger Ole Thyssen.
Ifølge kampagnens talsperson, Maja Højgaard Nielsen, har et sexkøbsforbud i Sverige haft stor betydning og begrænset omfanget af menneskehandel og prostitution.
»Det handler om at passe på kvinderne ved at stoppe efterspørgelsen. Selv om kvinder selv vælger at gå ind i prostitution, er de ikke opmærksomme på de skader, som de kan få. Det er nærmest et ikke-valg, for det er ikke alle, der kan få et andet job. Desuden er det ikke et ligeværdigt forhold, for kvinden vælger ikke manden. Det er manden, der vælger hende.«