Administration 

Bedste og billigste mobilabonnement, der matcher dine behov

Forbrugerguides
En mand og en kvinde holder hver sin mobiltelefon og ser meget begejstrede ud

Indeholder sponsorerede links

Find de billigste mobilabonnementer her

Hvem der har det bedste og billigste mobilabonnement på markedet, kan være svært at gennemskue. Vælger du forkert, kan det koste dig mange penge hvert år. Er du i tvivl, om du har det bedste og billigste mobilabonnement, men tiden ikke er til at sætte dig ind i nye teleudbyder og deres mobilabonnementer, så fortvivl ikke. Det er simpelt og let at finde og skifte til et nyt abonnement. Når du har undersøgt, og kender dine behov, er du klar til at bruge sammenligningstjenesten nedenfor. Dette er en simpel og let måde at få opfyldt dine behov og samtidig spare penge hver måned.

Hvad er et mobilabonnement?

Et mobilabonnement er en form for pakkeløsninger, som teleselskaberne tilbyder, når du køber en mobiltelefon, eller blot ønsker at skifte dit mobilabonnement til et andet teleselskab. Mobilabonnementet er oftest sammensat på forhånd, og giver dig mulighed for at sende sms -og mms’er, tale i mobiltelefon og gå på internettet.

Der findes flere forskellige former for mobilabonnementer, og her er det vigtigt at være opmærksom på netop dine behov. Det kan derfor være en god idé at undersøge, hvad de forskellige

mobilabonnementer indeholder, og hvilke teleselskaber der kan give dig det billigste abonnement, der er tilpasset dine behov.

Der findes også mobilabonnementer, der afregnes efter dit forbrug. Her betaler du helt konkret for det forbrug, du har haft. Denne form for abonnement er ideel, hvis du mest af alt bare har brug for et telefonnummer og kun sjældent benytter de andre funktioner på mobiltelefonen.

Hvordan finder man det billigste mobilabonnement?

Hvad der er det billigste mobilabonnement afhænger af dine vaner og dit forbrug. Hvis du i dit nuværende mobilabonnement betaler for mere tale, sms- og mms og data, end du bruger, bør du overveje at begynde søgningen på et nyt mobilabonnement, der passer til dine behov.

For at finde det billigste mobilabonnement i forhold til dine behov, skal du først undersøge, hvad du i virkeligheden har brug for. Disse oplysninger findes på dit nuværende teleselskabs hjemmeside. Når du har gjort dette, er du klar til at finde det bedste og billigste mobilabonnement, der matcher dine behov. Den nemmeste løsning til at finde det billigste mobilabonnement, er at bruge sammenligningen på mobilabonnementer øverst på siden.

Er det billigere at købe en mobiltelefon med et mobilabonnement?

Teleselskaber tilbyder ofte, at du kan købe deres mobiltelefoner billigere, hvis du samtidig opretter et mobilabonnement hos dem. Når du køber et mobilabonnement på denne måde, vil der oftest være en bindingsperiode på dit mobilabonnement. Her er det igen vigtigt, at du undersøger markedet, da du ofte kan finde mobiltelefonen til samme pris, eller billigere, andre steder, uden du skal oprette et abonnement med binding.

Skal man have et mobilabonnement?

Det er ikke et krav, at du skal have et mobilabonnement, men for mange vil det bedst kunne svare sig, at oprette et mobilabonnement. En alternativ løsning til et mobilabonnement er et taletidskort. Selvom du har et begrænset forbrug, men stadig ønsker at kunne ringe og bruge data, vil et mobilabonnement være den billigst og bedste løsning for dig.

Hvornår er et taletidskort den bedste løsning?

Taletidskort kræver ikke registrering på samme måde som et mobilabonnement. Derfor benytter personer uden dansk CPR-nummer sig ofte af et taletidskort. Turister, der er kort tid i Danmark, som har brug for et dansk nummer eller adgang til data, vælger også denne løsning.

For danskere er denne løsning oftest ikke den rigtige. Blot et par timers tale og brug af data, så er et mobilabonnement at foretrække.

Hvad afgør mit mobilabonnements pris?

Et mobilabonnement indeholder ofte taletid, sms, mms og data. Indholdet i dit mobilabonnement er derfor afgørende for hvilken pris, du skal betale. Priserne på mobilabonnementer varierer meget mellem de forskellige teleselskaber, og hvilken pris du skal betale for dit mobilabonnement, afhænger af dine behov, og hvad du ønsker, dit mobilabonnement skal indeholde.

Hvad er det bedste mobilabonnement?

Det bedste mobilabonnement for dig er ikke nødvendigvis det bedste mobilabonnement for andre. Derfor er det vigtigt, at du ikke blot lytter til, hvad andre anbefaler dig, men også undersøger markedet samt dine behov, inden du vælger et mobilabonnement. Det bedste mobilabonnement for dig, vil være et abonnement der passer til dine behov, og det budget du har til det. Er du f.eks. storforbruger af data, men ikke taler og sender sms’er, så er det et mobilabonnement, der opfylder disse behov, du skal gå efter.

Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?

Når du skal vælge et nyt mobilabonnement, er der flere ting du skal være opmærksom på. Først og fremmest skal du kende dine behov. Hvor meget tale, sms og data har du brug for. Der er ingen grund til at betale for mere end du bruger. Derudover er det vigtigt, at det teleselskab du vælger at købe dit mobilabonnement hos, har dækning i det område, hvor du bor og opholder dig mest. Samtidig skal du vælge et teleselskab, som du har tillid til, og kan opfylde dine behov. F.eks. rabat på mobiltelefoner, familiefordele, streaming o.l.

Hvad bør jeg undersøge, inden jeg får nyt abonnement?

Har du undersøgt markedet, fundet det billigste mobilabonnement, og besluttet dig for at skifte dit gamle mobilabonnement ud med et nyt. Så er der enkelte ting, du skal være opmærksom på.

Har du opsigelsesvarsel på dit gamle mobilabonnement, dette er afgørende for, hvornår det nye mobilabonnement kan træde i kraft. Et mobilabonnement kan have en bindingsperiode på max. seks måneder. Vælger du samtidig ikke at overflytte dit telefonnummer, men blot opretter et nyt telefonnummer og et nyt mobilabonnement, risikerer du at skulle betale for to mobilabonnementer i en periode, selvom du kun benytter det ene. Derudover skal du være opmærksom på, hvilke gebyrer der er forbundet med dit mobilabonnement. Skal du betale et gebyr ved oprettelse af det nye mobilabonnement, er der administrations- fakturerings- eller betalingsgebyr, der skal betales.

Hvad er en bindingsperioden?

En bindingsperiode betyder, at du laver en aftale med et teleselskab, og du derefter vil være bundet af denne aftale i en periode. Er der bindingsperiode på dit mobilabonnement, vil det max kunne vare i seks måneder. Om der er bindingsperiode på dit mobilabonnement, er meget forskelligt mellem de forskellige teleselskaber, og helt klart en vigtig ting at undersøge, inden du køber. Har du en bindingsperiode på dit mobilabonnement, er det ikke muligt at opsige abonnementet før bindingsperioden ophører.

Hvordan skifter man sit mobilabonnement?

Skifter du dit mobilabonnement med jævne mellemrum, vil der være penge at spare. Så lever dit mobilabonnement ikke op til dine forventninger, er tiden måske til at skifte mobilabonnement. Oplever du dårlig mobildækning, betaler du for meget for dit mobilabonnement eller blot ønsker at prøve noget nyt? Så tøv ikke, det er supernemt at skifte mobilabonnement og samtidig opnå en besparelse. Du kan beholde dit nuværende teleselskab, hvor det blot er mobilabonnement du udskifter, eller du kan vælge

at skifte til et mobilabonnement i et helt nyt teleselskab. Du skal også beslutte, om du ønsker at beholde dit nuværende telefonnummer, eller ønsker at få et nyt.

Ønsker du at finde det billigste mobilabonnement, der passer til dine behov, kan det godt svare sig at undersøge markedet. For at gøre det overskueligt, hurtigt og nemt, kan du benytte sammenligningstjenesten vist ovenfor. Her er det nemt at finde det bedste og billigste mobilabonnement, der passer til netop dine behov. Når du har fundet det mobilabonnement, du ønsker at benytte, kontakter du det pågældende teleselskab for at skifte. Dette kan gøre via teleselskabets hjemmeside, telefonisk kontakt eller at møde op i en af teleselskabets fysiske butikker. Dog er det ikke alle telefonselskaber, der kan kontaktes telefonisk eller fysisk. Oftest vil den nemmeste løsning være at benytte teleselskabets hjemmeside, når du ønsker at skifte mobilabonnement.

Kan man beholde sit nuværende telefonnummer?

Du kan sagtens beholde dit nuværende telefonnummer, når du vælger at skifte dit mobilabonnement ud med et nyt. Ifølge loven er udbyderne forpligtet til at opgive dit nummer og overføre det til dit nye teleselskab, hvis du ønsker det. Også selvom du skifter til en helt ny teleudbyder. Du skal blot oplyse, at du ønsker nummerflytning til det nye teleselskab, så klarer de resten. Det er vigtigt, at du ikke selv går ind og annullerer dit eksisterende mobilabonnement. Har du først gjort det, er det ikke muligt at beholde dit gamle telefonnummer. Klarer du selv overflytningen på teleudbyderens hjemmeside, skal du huske at notere, at du ønsker at overflytte dit telefonnummer.

Hvor ofte skal jeg skifte mobilabonnement?

Der er ingen regler for, hvor ofte du kan skifte dit mobilabonnement. Dog kan det være en fordel at skifte mobilabonnement en gang imellem. Som tiden går, ændres dit forbrug og dine vaner. Ved at skifte mobilabonnement en gang imellem, får du et mobilabonnement, der matcher dine behov, og der kan på den måde være mange penge at spare.

Kan man få mobilabonnement til børn?

De fleste teleselskaber tilbyder et mobilabonnement tilpasset børn. Dog er der stor forskel på priserne, og hvad dette mobilabonnement indeholder. Børn har ofte andre behov end voksne, og det gælder også, når der skal vælges mobilabonnement. Ofte er et børneabonnement billigere, da der er begrænset forbrug af taletid og data. Samtidig tilbyder teleselskaberne en vis for kontrol for forældrene. Så hvis børnene har været meget aktive på mobiltelefonen, og deres taletid og data er opbrugt, så har de ikke mulighed for at lave et dyrt overforbrug. De kan dermed ikke bruge taletid og data før efterfølgende måned, eller hvis deres forældre giver dem lov.

Hvilke fordele kan jeg få med et mobilabonnement?

Du kan opnå flere fordele ved at tegne et mobilabonnement. Med det rigtige mobilabonnement tilpasset dine behov, behøver du ikke bekymre dig om dit forbrug. Udover dette tilbyder flere teleselskaber ekstra funktioner, du kan tilvælge i dit mobilabonnement. Dette kan være udlandstelefoni, fri sms/mms samt udvalgte streamingtjenester, der gør det muligt at se film, lytte til musik eller læse bøger. Dette er alle fordele, du kan opnå ved at have et mobilabonnement.

Hvad er data?

Data er noget, du bruger, når du benytter din mobiltelefon til at gå på internettet, og ikke er i nærheden af et Wi-Fi. Du bruger data, når du surfer på internettet, når du installerer applikationer, og selv når du bruger de sociale medier såsom Facebook, Instagram og Snapchat, bruger du data. Du bruger data til meget mere, end du selv tror, og derfor er data en ting, du bør overveje, når du vælger mobilabonnement.

Hvad er sms og mms?

Når du køber et mobilabonnement, vil der være beskrevet hvor mange sms’er og mms’er, der er inkluderet i abonnementer. Nogle mobilabonnementer giver dig endda mulighed for at sende alle de sms’er og mms’er, som du har lyst til.

Sms er en forkortelse af ”short message service”. En sms er små tekstbeskeder og humørikoner, som du kan sende og modtage på din mobiltelefon. Når du modtager en sms-besked, behøver du ikke at reagere og gøre noget, når den kommer. Sms’en ligger pænt på din mobiltelefon, og venter til, du er klar til at læse den.

Mms er en forkortelse af ”multimedia messsaging service”. En mms minder meget om en sms, men udover tekst og humørikoner, kan du i en mms også sende og modtage video, billeder og lyd. Udover at sende beskeder, video, billeder og lyd til en mobiltelefon, gør mms det også muligt at uploade billeder og tekst til blogs, og samtidig kan du sende mms til e-mailadresser. Når du sender en mms, skal du være opmærksom på, at der benyttes data.

Hvordan kan jeg tjekke mit forbrug?

Har du et mobilabonnement og har svært ved at gennemskue, hvor stort et forbrug du egentligt har, er der hjælp at hente. De fleste mobilselskaber har en hjemmeside, der giver dig mulighed for at logge ind på din egen konto, hvor du kan få et overblik over dit forbrug. Dette vil også hjælpe dig til, om du har det rigtige mobilabonnement. Har du alt for meget taletid og data, bør du måske vælge at kigge efter et andet mobilabonnement, og spare penge. Modsat har du brugt alt din taletid og data, og der er lang tid tilbage af måneden, bør du opgradere dit mobilabonnement, så det er tilpasset dine behov. For at finde det bedste og billigste mobilabonnement bør du derfor kende dit forbrug.

Kan man få et overforbrug, når man har et mobilabonnement?

Har du brugt alt din taletid, sms- og mms’er og data, som er inkluderet i dit mobilabonnement, skal du betale ekstra for dit forbrug. De fleste mobilselskaber gør dig opmærksom på, at du ikke har mere taletid, sms- og mms’er eller data tilbage, og giver dig en mulighed for at tilkøbe dette.

Hvad er udbyders dækningskort?

Et dækningskort er et kort, der viser hvilken dækning, du kan forvente af netværks-teknologierne 2G, 3G, 4G og 4G+, samt forventede datahastigheder bestemte steder i landet eller på en bestemt adresse. Dette kort finder du på teleselskabernes hjemmeside.

Internettet benyttes dagligt på mobilen og de fleste sætter store krav til hastigheden. Ønsker du netadgang fra din mobiltelefon, der fungerer, er det vigtigt at tjekke, hvor god dækning udbyderne på mobilabonnementer kan tilbyde dig.