I måneden op til jul stiger detailsalget med hele 30 procent, og det er især gavevenlige varer som tøj og elektronik, der hitter.
Således kan man i en opgørelse fra Danmarks Statestik læse, at salget af badekåber til piger i perioden 25. november til 24. december - som undersøgelsen dækker over - ligger ikke mindre end 50 gange højere end normalt.
Ligeledes stiger salget af elektriske babermaskiner 20 gange i forhold til normalen.
Men ud over gaver, bruger vi også ekstra penge på mad i den søde juletid.
Supermarkedernes omsætning stiger med 27 procent i perioden, og her er det - ikke overraskende - især ænder og gæs, vi køber mange af.
Men også salget af rødkål ligger ni gange højere end normalt, og tre gange så mange køber svesker i måneden op til jul.
Til gengæld ser det ud til, at vi hverken gider at spise hakkebøffer eller spaghetti med kødsovs. Salget af hakket oksekød falder nemlig med 21 procent.
I undersøgelsen kan man også se, at der nok ikke er ret mange, der ønsker sig en badevægt til jul. Badevægtsforhandlere må nemlig finde sig i at sælge 72 procent færre vægte i julemåneden.